Dalla prossima settimana le lezioni saranno tenute nell'AULA BATTILANI in via S. Reparata 27r, il mercoledì (ore 11-13) e il venerdì (ore 10-12). Pertanto, la prossima lezione avrà luogo mercoledì 25/09 alle ore 11 presso l'aula Battilani.
Il ricevimento si svolge il mercoledì alle ore 14 (stanza 8, II piano, via G. Capponi 9). Prenotare entro le ore 18 del giorno precedente per email a mc.barbieri@unifi.it
Si avvisa che la lezione di oggi, 4 ottobre, è annullata a causa dei ritardi e annullamenti di treni per Firenze.
Mercoledì 14-16 (via Gino Capponi 9, stanza 8, p. II) su prenotazione entro le ore 18 del giorno precedente per email a mc.barbieri@unifi.it Eventuali variazioni saranno segnalate negli avvisi del sito www.st-umaform.unifi.it
Maria Chiara Barbieri si è laureata in Materie Letterarie presso la Facoltà di Magistero dell'Università di Firenze, e ha conseguito nello stesso ateneo il titolo di Dottore di Ricerca in Storia dello Spettacolo. Dal 2003 al 2007 è stata professore a contratto di "Iconografia teatrale", di "Storia del teatro e dello spettacolo" e di "Informatica per le disipline artistiche e dello spettacolo" per la Facoltà di Architettura e di Lettere e Filosofia dell'Università di Firenze. Dal 2007 è ricercatrice in Discipline dello spettacolo (L-Art/05), presso il Dipartimento di Storia, Archeologia, Geografia, Arte e Spettacolo (SAGAS) dell'Università di Firenze.
Dal 1995 fa parte del gruppo di ricerca del progetto "Dionysos – Archivio digitale di Iconografia teatrale" costituito da Cesare Molinari, di cui è coordinatrice dal 2000. È collaboratrice del Progetto AMAtI - Archivio multimediale dell'attore italiano (Università degli Studi di Firenze, responsabile Siro Ferrone).
Nell’anno accademico 1999-2000 ha conseguito il titolo di Dottore di Ricerca in Storia dello Spettacolo discutendo la dissertazione David Garrick attore (tutor: C. Molinari; relatori: C. Meldolesi, S. Carandini, M.I. Aliverti).
Nel 2000 ha vinto il concorso per un assegno di ricercaquadriennale indetto dal Dipartimento di Storia delle Arti e dello Spettacolo dell’Università di Firenze, su “Iconografia del teatro europeo dal Rinascimento al Novecento. Ricerca, metodologia, gestione informatica e costituzione di archivio in rete”.
Dal 1995 fa parte del gruppo di ricerca del progetto Dionysos – Archivio digitale di Iconografia teatrale presso il Dipartimento di Storia delle Arti e dello Spettacolo dell’Università di Firenze, costituito e diretto da Cesare Molinari e Renzo Guardenti, di cui è coordinatrice dal 2000. Dal 1997 ha partecipato ad alcune ricerche MURST ex-40%.
Negli anni accademici dal 2003-04 al 2006-07 è stata professore a contratto di Iconografia teatrale, di Storia del teatro e dello spettacolo e di Informatica per le discipline artistiche e dello spettacolo presso la Facoltà di Lettere e Filosofia dell’Università degli studi di Firenze (Corso di Laurea D.A.M.S.), e presso la Facoltà di Architettura (Corso di Laurea in Progettazione della Moda) dello stesso ateneo.
Nel 2007 ha vinto il concorso per un posto di ricercatore per il settore scientifico-disciplinare L-ART/05 indetto dalla Facoltà di Lettere e Filosofia dell’Università degli Studi di Firenze.
Dall’anno accademico 2007-2008 è professore aggregato di Storia del teatro e dello spettacolo, e dall’anno successivo anche di Iconografia teatrale.
Attivita’ Scientifica e Didattica
1995 – Entra nel gruppo di ricerca costituito e diretto da Cesare Molinari per la realizzazione del progetto Dionysos – Archivio informatizzato di Iconografia teatrale del Dipartimento di Storia delle Arti e dello Spettacolo dell'Università degli Studi di Firenze.
1996 – Partecipa alla segreteria organizzativa del Convegno Internazionale di Studi Iconografia del teatro: ricerca, metodologia e gestione informatica (Prato, 23-26 maggio).
1997-1998 – Partecipa alla ricerca MURST ex-40%: Ricerche avanzate sulla digitalizzazione delle immagini cinetiche come strumento di ricerca sullo spettacolo. Coordinatore nazionale: Prof. Ferruccio Marotti, Università "Sapienza", Roma. Responsabile scientifico dell'unità operativa locale (L'iconografia del teatro: ricerca, metodologia, gestione informatica e animazione virtuale): Prof. Cesare Molinari, Università degli Studi di Firenze, Facoltà di Lettere e Filosofia, Dipartimento di Storia delle Arti e dello Spettacolo.
1998 – Partecipa al Convegno Internazionale di Studi European Theatre Iconography, (Mainz, 22-26 luglio), promosso dalla European Science Foundation.
1999 – Collabora alla realizzazione del CD-Rom: L'iconografia come fonte della storia del teatro - Dionysos, Archivio di iconografia teatrale, di Renzo Guardenti e Cesare Molinari, pubblicato a cura del Centro didattico-televisivo dell’Università degli Studi di Firenze, n. 6/C, 1999 (Cfr. Pubblicazioni, B.1).
1999 – Partecipa al Convegno Internazionale di Studi European Theatre Iconography, (Wassenaar 21-25 luglio), promosso dalla European Science Foundation, con una comunicazione dal titolo: Iconographical sources of a post-mortem image of John Philip Kemble.
1999 – Su incarico della Biblioteca teatrale Spadoni presso il Teatro della Pergola di Firenze, svolge un lavoro di ricerca finalizzato alla ricostruzione dell’attività del teatro tra il 1945 e il 1999, raccogliendo dati, elaborandoli e immettendoli in un data-base appositamente realizzato.
1999 – Partecipa alla ricerca MURST ex-40%: Ulteriori ricerche sulla digitalizzazione delle immagini statiche e cinetiche come strumento di ricerca sullo spettacolo. Coordinatore nazionale: Prof. Ferruccio Marotti, Università "Sapienza", Roma. Responsabile scientifico dell'unità operativa locale (Iconografia del teatro contemporaneo in Italia e in Europa: metodologia, ricerca e gestione informatica): Prof. Cesare Molinari, Università degli Studi di Firenze, Facoltà di Lettere e Filosofia, Dipartimento di Storia delle Arti e dello Spettacolo.
2000 – Partecipa al Convegno Internazionale di Studi Theatricality: Theatre in Images, Images in Theatre (Poggio a Caiano, 20-23 luglio), promosso dalla European Science Foundation.
2000 – Diventa coordinatrice dell’Archivio digitale di Iconografia teatrale “Dionysos” presso il Dipartimento di Storia delle Arti e dello Spettacolo dell’Università di Firenze.
2001 – Partecipa al panel su Tennessee Williams organizzato nell’ambito del Convegno Internazionale di Studi della North East Modern Language Association ad Hartford, USA (29-30 marzo), con la comunicazione Staging The Rose Tattoo in Italy.
2001 – Cura i contenuti e l’editing del CD-rom Dispense iconografiche, pubblicato dalla Firenze University Press.
2002 – Su invito dell’Università di Copenhagen tiene una lezione-seminario su Dionysos, l’archivio informatizzato di Iconografia Teatrale (Copenhagen, 15 febbraio).
2002 – Cura l’editing del volume European Theatre Iconography. Proceedings of the European Science Foundation Network (1998-2000), e del CD-Rom ad esso allegato, pubblicati da Bulzoni editore. Il volume contiene anche un suo contributo (cfr. Pubblicazioni, C.3).
2002 – Cura i contenuti e l’editing del CD-rom Dispense iconografiche-2, pubblicato dalla Firenze University Press.
2003-2004 – È assegnataria delcontratto di insegnamento della disciplina di Iconografia teatrale presso la Facoltà di Lettere e Filosofia dell’Università degli Studi di Firenze, Corso di laurea D.A.M.S.
2004 – Nell’ambito dell’attività didattica del Dottorato di Ricerca in Storia dello Spettacolo, Università degli Studi di Firenze, tiene la lezione Documenti iconografici sull’attore nel Settecento inglese (23 marzo).
2004-2005
– Conferma del contratto di insegnamento della disciplina di Iconografia teatrale presso la Facoltà di Lettere e Filosofia dell’Università degli Studi di Firenze, Corso di laurea D.A.M.S.
– È assegnataria delcontratto di insegnamento della disciplina di Iconografia teatrale presso la Facoltà di Architettura dell'Università degli Studi di Firenze, Corso di laurea Progettazione della Moda.
2005-2006
– Conferma del contratto di insegnamento della disciplina di Iconografia teatrale presso la Facoltà di Architettura dell'Università degli Studi di Firenze, Corso di laurea Progettazione della Moda.
– È assegnataria delcontratto di insegnamento della disciplina di Storia del teatro e dello Spettacolo presso la Facoltà di Lettere e Filosofia dell’Università degli Studi di Firenze, Corso di laurea D.A.M.S, destinato agli studenti non Dams (due moduli).
– È assegnataria delcontratto di insegnamento della disciplina di Informatica per le discipline artistiche e dello spettacolo presso la Facoltà di Lettere e Filosofia dell’Università degli Studi di Firenze, Corso di laurea D.A.M.S.
2006
– Partecipa alla giornata di studi Occhi di scena con una comunicazione su Dionysos, Archivio di Iconografia teatrale (San Miniato, Pisa, 21 ottobre).
2006-2007 – È assegnataria delcontratto di insegnamento della disciplina di Iconografia teatrale presso la Facoltà di Architettura dell'Università degli Studi di Firenze, Corso di laurea Progettazione della Moda.
2007 – Ricercatore non confermato per il settore scientifico-disciplinare L-ART/05 presso la Facoltà di Lettere e Filosofia dell’Università degli Studi di Firenze.
2007-2008 – Professore aggregato di Storia del teatro e dello Spettacolo presso la Facoltà di Lettere e Filosofia dell’Università degli Studi di Firenze, Corso di laurea D.A.M.S e, presso la sede di Prato, Corso di laurea Pro.Ge.A.S. Per affidamento, tiene anche un Laboratorio di Informatica per le discipline artistiche e dello spettacolo per il Corso di laurea D.A.M.S.
2008-2009 – Professore aggregato di Storia del teatro e dello Spettacolo presso la Facoltà di Lettere e Filosofia dell’Università degli Studi di Firenze (Corso di laurea in Lettere Moderne) e di Iconografia teatrale (Corso di laurea magistrale di Musicologia e beni musicali).
2008 – Partecipa al Convegno Internazionale di Studi John Rich and the Eighteenth-Century London Stage:Commerce, Magic and Management (Londra, 26-27 gennaio 2008) con la comunicazione: John Rich and the Staging of The Beggar's Opera.
2009-2010 – Professore aggregato di Storia del teatro e dello Spettacolo presso la Facoltà di Lettere e Filosofia dell’Università degli Studi di Firenze (Corso di laurea in Lettere Moderne) e di Iconografia teatrale (Corso di laurea magistrale di Musicologia e beni musicali).
2010-2011 – Professore aggregato di Storia del teatro e dello Spettacolo presso la Facoltà di Lettere e Filosofia dell’Università degli Studi di Firenze (Corso di laurea in Lettere Moderne) e di Iconografia teatrale (Corso di laurea magistrale di Musicologia e beni musicali).
I suoi interessi scientifici vertono in particolare sulla storia degli attori e della recitazione tra Seicento e Ottocento di ambito inglese e sull'iconografia del teatro dall'antichità classica all'Ottocento.
Legenda
Maria Chiara Barbieri graduated in Literary Studies at the Faculty of Magistero of the University of Florence, and at the same university she obtained the Ph.D. in History of Performing Arts.
From 2003 to 2007 she was a contract professor of "Theatrical Iconography", of "History of Theater and Performing Arts" and of "Computer Science for Artistic and Performing Arts" for the Faculty of Architecture and of Letters and Philosophy of the University of Florence. Since 2007 she is a researcher in Disciplines of the show (L-Art / 05), at the Department of History, Archeology, Geography, Art and Entertainment (SAGAS) of the University of Florence.
Since 1995 she is a member of the research group of the project "Dionysos - Digital Archive of Theatrical Iconography" made up of Cesare Molinari, of which he is coordinator since 2000. She is member of the AMAtI Project - Multimedia Archive of the Italian actor (University of Florence, responsible for Siro Ferrone).
In the academic year 1999-2000 she obtained the title of Doctor of Research in the History of Entertainment discussing the dissertation David Garrick actor (tutor: C. Molinari, speakers: C. Meldolesi, S. Carandini, M.I. Aliverti). In 2000 she won the competition for a four-year research grant organized by the Department of History of Arts and Performing Arts of the University of Florence, on "Iconography of the European Theater from the Renaissance to the Twentieth Century. Research, methodology, IT management and the setting up of a network archive ". Since 1995 she has been part of the research group of the Dionysos project - Digital archive of theatrical iconography at the Department of History of Arts and Performing Arts of the University of Florence, established and directed by Cesare Molinari and Renzo Guardenti, of which she has been coordinator since 2000. Since 1997 she has participated in some MURST ex-40% research. In the academic years from 2003-04 to 2006-07 she was a contract professor of theatrical Iconography, History of Theater and Entertainment and Computer Science for the artistic disciplines and entertainment at the Faculty of Letters and Philosophy of the University of Florence (DAMS Degree Course), and at the Faculty of Architecture (Degree in Fashion Design) of the same university. In 2007 she won the competition for a research position for the scientific-disciplinary sector L-ART / 05 organized by the Faculty of Letters and Philosophy of the University of Florence. From the academic year 2007-2008 she is an aggregate professor of History of Theater and Performing Arts, and from the following year also of theatrical Iconography.
Scientific and Didactic Activities
1995 - Enters the research group established and directed by Cesare Molinari for the realization of the Dionysos project - Computerized archive of theatrical iconography of the Department of History of Arts and Performing Arts of the University of Florence. 1996 - Participates in the organizational secretariat of the International Convention of Iconography Studies of the theater: research, methodology and IT management (Prato, 23-26 May). 1997-1998 - Participates in MURST research ex-40%: Advanced research on the digitization of kinetic images as a tool for research on the show. National Coordinator: Prof. Ferruccio Marotti, "Sapienza" University, Rome. Scientific manager of the local operative unit (The iconography of the theater: research, methodology, computer management and virtual animation): Prof. Cesare Molinari, University of Florence, Faculty of Humanities and Philosophy, Department of History of Arts and Performing Arts . 1998 - Participates in the International Convention of European Theater Studies Iconography, (Mainz, July 22-26), promoted by the European Science Foundation. 1999 - Collaborates on the realization of the CD-Rom: The iconography as the source of the history of the theater - Dionysos, Archive of theatrical iconography, by Renzo Guardenti and Cesare Molinari, published by the Educational-Television Center of the University of Florence, n. 6 / C, 1999 (See Publications, B.1). 1999 - Participates in the International Convention of Studies European Theater Iconography, (Wassenaar 21-25 July), promoted by the European Science Foundation, with a communication entitled: Iconographical sources of a post-mortem image of John Philip Kemble. 1999 - On behalf of the Spadoni theatrical library at the Teatro della Pergola in Florence, she carried out a research project aimed at reconstructing the theater's activity between 1945 and 1999, collecting data, processing them and putting them in a specially created data-base. 1999 - Participates in MURST research ex-40%: Further research on the digitization of static and kinetic images as a research tool on the show. National Coordinator: Prof. Ferruccio Marotti, "Sapienza" University, Rome. Scientific manager of the local operative unit (Iconography of contemporary theater in Italy and in Europe: methodology, research and IT management): Prof. Cesare Molinari, University of Florence, Faculty of Humanities and Philosophy, Department of History of Arts and Performing Arts. 2000 - Participates in the International Theatricality Study Convention: Theater in Images, Images in Theater (Poggio a Caiano, 20-23 July), promoted by the European Science Foundation. 2000 - Become Coordinator of the Digital Archive of Theater Iconography "Dionysos" at the Department of History of Arts and Performing Arts, University of Florence. 2001 - Participates in the panel on Tennessee Williams organized at the International Convention of Studies of the North East Modern Language Association in Hartford, USA (March 29-30), with the Staging Communication The Rose Tattoo in Italy. 2001 - Edits the contents and the editing of the CD-rom Dispense iconographic, published by Firenze University Press. 2002 - At the invitation of the University of Copenhagen she holds a lecture-seminar on Dionysos, the computerized archive of Theatrical Iconography (Copenhagen, 15 February). 2002 - Edits the volume of the European Theater Iconography. Proceedings of the European Science Foundation Network (1998-2000), and of the attached CD-Rom, published by Bulzoni publisher. The volume also contains a contribution (see Publications, C.3). 2002 - Edits the contents and the editing of the CD-rom Dispense iconographic-2, published by Firenze University Press. 2003-2004 - She is the recipient of the teaching contract for the discipline of theatrical Iconography at the Faculty of Letters and Philosophy of the University of Florence, Degree course D.A.M.S. 2004 - As part of the teaching activity of the Ph.D. in History of Performing Arts, University of Florence, she holds the lecture. Iconographic documents about the actor in the eighteenth century English (March 23). 2004-2005 - Confirmation of the teaching contract of the discipline of theatrical Iconography at the Faculty of Letters and Philosophy of the University of Florence, Degree course D.A.M.S. - She is the recipient of the teaching contract of the discipline of theatrical iconography at the Faculty of Architecture of the University of Florence, Degree course Fashion Design.
2005-2006 - Confirmation of the teaching contract of the discipline of theatrical Iconography at the Faculty of Architecture of the University of Florence, Degree course Fashion Design. - She is the assignee of the teaching contract of the discipline of History of Theater and Performing Arts at the Faculty of Letters and Philosophy of the University of Florence, D.A.M.S degree course, for non-Dams students (two modules). - She is the assignee of the teaching contract of the discipline of Computer Science for artistic disciplines and entertainment at the Faculty of Letters and Philosophy of the University of Florence, Degree course D.A.M.S. 2006 - Take part in the day of studies. Drama with a communication on Dionysos, Archive of theatrical iconography (San Miniato, Pisa, 21 October). 2006-2007 - She is the assignee of the teaching contract of the discipline of theatrical Iconography at the Faculty of Architecture of the University of Florence, Degree course Fashion Design. - She is the assignee of the teaching contract of the discipline of History of Theater and Performing Arts at the Faculty of Letters and Philosophy of the University of Florence, D.A.M.S degree course, for non-Dams students (two modules). - She is the assignee of the teaching contract of the discipline of Computer Science for artistic disciplines and entertainment at the Faculty of Letters and Philosophy of the University of Florence, Degree course D.A.M.S. 2007 - Unconfirmed researcher for the scientific-disciplinary sector L-ART / 05 at the Faculty of Letters and Philosophy of the University of Florence. 2007-2008 - Associate Professor of History of Theater and Performing Arts at the Faculty of Literature and Philosophy of the University of Florence, Degree course D.A.M.S and, at the headquarters of Prato, Degree course Pro.Ge.A.S. For assignment, she also holds an Informatics Laboratory for the artistic disciplines and entertainment for the D.A.M.S. 2008-2009 - Associate Professor of History of Theater and Performing Arts at the Faculty of Literature and Philosophy of the University of Florence (Degree Course in Modern Literature) and of Theatrical Iconography (Master Degree in Musicology and Musical Heritage) . 2008 - Participates in the International Conference of Studies John Rich and the Eighteenth-Century London Stage: Commerce, Magic and Management (London, 26-27 January 2008) with the communication: John Rich and the Staging of The Beggar's Opera. 2009-2010 - Associate Professor of History of Theater and Performing Arts at the Faculty of Letters and Philosophy of the University of Florence (Degree Course in Modern Literature) and Theatrical Iconography (Master Degree in Musicology and Musical Heritage) . 2010-2011 - Associate Professor of History of Theater and Performing Arts at the Faculty of Letters and Philosophy of the University of Florence (Degree Course in Modern Literature) and of Theatrical Iconography (Master Degree in Musicology and Musical Heritage).
Her scientific interests focus in particular on the history of actors and recitation between the seventeenth and nineteenth centuries in the English context and on the iconography of theatre from classical antiquity to the nineteenth century.