Il ricevimento, con l'avvio del semestre, è previsto il martedì mattina dalle 9 alle 10. Considerato l'apprezzamento degli studenti, verrà ancora data la possibilità di effettura il ricevimento sia in presenza, che a distanza. Occorre la prenotazione cliccando QUI . Si prega di prenotare esclusivamente con mail istituzionale, collocarsi nel primo slot disponibile, evitando di lasciare spazi liberi prima di quello prescelto. Si raccomanda la massima puntualità e sia in presenza che a distanza, si consiglia di presentarsi almeno 5 minuti prima dell'orario. Si invitano studenti e studentesse ad indicare nelle note se effettueranno il ricevimento in presenza o a distanza oltre alla motivazione dell'incontro. Si prega di prendere appuntamento anche per la richiesta di tesi di laurea e per informazioni relative alla LM57/85. Le studentesse e gli studenti che hanno prenotato il ricevimento sono pregati di cancellare la propria prenotazione almeno 24 ore prima se non intendono o non possono presentarsi, al fine di consentire ad altri di accedere ai colloqui. Grazie.
Al fine di facilitare le comunicazioni siete comunque invitati a leggere le seguenti informazioni.
Per informazioni sui programmi di studio si prega di prendere visione del Syllabus pubblicato per i corsi. Non saranno fornite indicazioni via mail per informazioni già contenute nel syllabus.
Per informazioni sulle attività didattiche e sui corsi attivi si invitano gli studenti a iscriversi alla piattaforma Moodle del corso per ricevere tutte le informazioni.
Per le tesi in corso che richiedono indicazioni con carattere di urgenza, si prega di scrivere una mail con indicato in oggetto "URGENTE_Tesi in corso" e, se necessario, saranno fornite indicazioni per un eventuale colloquio a distanza in orario diverso al ricevimento studenti.
Controllate questa pagina per informazioni solitamente gestite attraverso l'orario di ricevimento.
Grazie per la collaborazione!
Laureata in Lettere e Filosofia nel 1987 presso l'Università di Roma "La Sapienza" - curricolo Antropologia Culturale e Etnografia. Ha conseguito il Dottorato di Ricerca presso l'Università di Firenze in "Qualità della Formazione" nel 2006.
Ha collaborato con la Cattedra di Metodologia della Ricerca presso la UPS di Roma dal 1987 al 1992.
Ha svolto attività di ricerca e attività di consulenza per il Sistema Museo Diffuso del Mugello (Firenze) dal 1995 al 2003. Ha svolto e svolge tuttora attività di ricerca e attività di consulenza per Enti Locali e Agenzie Formative su progetti integrati di educazione, istruzione, formazione, orientamento, con particolare attenzione alla valorizzazione del patrimonio materiale e immateriale.
E' stata docente di ruolo nella scuola secondaria, classe di concorso 43/A (ex A057 e A066), come vincitrice di concorso, dal 1997 al 2002.
1. Posizione Professionale, Incarichi istituzionali, Esperienze Professionali
Gruppi di Lavoro presso ANVUR:
Incarichi per attività di valutazione
2. Trasferimento tecnologico - spin off
Direzione scientifica dello Spin Off Academico MoCa Future designers Soc. Coop. a r.l. dell’Università di Firenze, approvato con Delibera del Senato Accademico del 14 marzo 2018 e del Consiglio di Amministrazione del 30 marzo 2018. Lo Spin Off sviluppa attività di formazione e valutazione di impatto per soggetti del terzo settore.
Direzione scientificadel Laboratorio congiunto Università – Impresa “LAB-E.R. - Laboratory of Educational Research for Social Innovation and Cooperation ” (rif.toArt.1 comma 2 del Regolamento su Laboratori di ricerca Università – Soggetti esterni, D.R. n. 60231/433 Anno 2018).
3. Attività Didattica
Svolge regolare attività didattica dal 2006.
Insegna attualmente nei seguenti Corsi di Studio:
Ha insegnamenti anche in Master e corsi di perfezionamento.
4. Partecipazione al collegio dei docenti, incarichi di insegnamento nell’ambito di dottorati di ricerca
2010 - 2018: Collegio di Dottorato di ricerca in Scienze della Formazione e Psicologia (già Qualità della Formazione) dell’Università di Firenze.
2019 – in corso : Dottorato di ricerca in Apprendimento e Innovazione nei contesti sociali e di lavoro, dell’Università di Siena
5. Responsabilità scientifica per progetti internazionali e nazionali, ammessi al finanziamento sulla base di bandi competitivi che prevedano la revisione tra pari
6. Responsabilità di studi e ricerche scientifiche affidate da qualificate istituzioni pubbliche e private
Responsabilità scientifica di attività di ricerca
Responsabilità di attività di monitoraggio e valutazione
Alta formazione
Servizi/Progetti educativi
Impresa
Progetti internazionali
Responsabilità di attività di ricerca con azione di coordinamento e organizzazione
7. Membro dei seguenti gruppi nazionali e internazionali di ricerca:
8. Comitati Editoriali
Direzione di riviste
dal 2013 a oggiCo-Direttore della Rivista online “LLL Focus on Lifelong Lifewide Learning” (Rivista di Fascia A, Macro Settori D1 e D2).
Partecipazione a comitati editoriali di riviste
9. Partecipazione a Società Accademiche
10. Incarichi Istituzionali presso l’università di Firenze
Incarichi universitari:
Responsabile per il Piano di Internazionalizzazione del Dipartimento di Scienze della Formazione e Psicologia per attività di mobilità di ricercatori e studenti, Azioni PIA 2015 e Azioni PIA 2016. Referente per il Dipartimento di Scienze della Formazione e Psicologia di Accordi interuniversitari con Università estere
Focus di ricerca: Dispositivi formativi per la valorizzazione del potenziale umano e del patrimonio territoriale per lo sviluppo sostenibile endogeno (learning ecosystem)
Ambiti di ricerca
Legenda
Giovanna Del Gobbo (PhD) is professor at the University of Florence, Department of Educational Sciences and Cultural Processes, where she is researcher and lecturer.
She born in Rome (11/11/1962) and she is graduate in Cultural Anthropology and PhD in Pedagogy. She was advisor for local municipalities in Tuscan Region on cultural education and lifelong learning policy. She has been involved in many regional, national and international projects dealing with Lifelong Guidance (from primary school to higher education), Environmental Education, Cultural Heritage, innovation in school and higher education. She is the Scientific Coordinator of the Research Unit “Pedagogical approach for SUstainable Development and Heritage valorization”, person in charge for Quality assurance in the Florence University Faculty of Education and Training Sciences, person in charge for inter-university agreements with many Universities (in Cuba, Brazil, Chile, Guatemala, Nicaragua, Mexico, Spain, Romania .. ) in project involving Education ad Sustainability.
Associate Professor of Experimental Pedagogy at Department of Education, Languages, Interculture, Literature and Psychology of University of Florence, with eligibility for Full Professor 11 / D2 (Didactics, Special Pedagogy,Educational Research -ASN 2016/2018).
The research activities, related to teaching and third university mission, are developed in following areas: system assessment, formative evaluation and QA in HE and organizational contexts; research and training methodologies in adult education and HE; TNA in workplace; community based research with focus on environmental sustainability and enhancement of cultural heritage.
She contributed to document "Guidelines for the professional development of the teacher and teaching in universities evaluation strategies (Quarc)" as member of the Working Group ANVUR Qualification and Recognition of teaching skills of the teachers in the university system - QUARC_Docente (2015 - 2017). She is currently a member of ANVUR Pedagogy Working Group. Evaluation of learning outcomes of L-19 (January 2018 - ongoing) and of ANVUR TECO-T / Literacy Working Group (Resolution no. 260/2020). She is registered in the Register of Evaluation Experts - TECO Senior Profile (Resolution n. 259 dell'11/12/2020). She is scientific referent of the University Program AppI - Learning to Teach (since 2018), for development of pedagogical-didactic skills of Unifi teaching staff in a systemic perspective for improving quality of the University's courses.
She gained experience in Faculty development activities through participation in specific researches. In particular CAMPUS-UNICA Project - Calaritan Didactic Laboratory Teaching disciplines, learning to work, in university contexts. Pedagogical Quality Model in University Didactics. University of Cagliari (2009 - 2013) and project Didactics and teaching in universities, national research coordinated by University of Padua (2016 - 2017).
She has gained experience in institutional management in teaching area through various academic positions. She is currently Rector’s Delegate for Teachers’ Training of Primary and Secondary School (from 2017), for the Toscana Adult Education Network (from 2020), for the ANVUR - TeCo T and D evaluation in Humanities and Training Area (from 2019). She was member of Disciplinary Commission of University from 2012 to 2016; in charge of Service Point and Placement Services of Humanistic and education Area from 2015 to 2017; member of University Quality Presidium from 2009 to 2013. At the Department level she is person in charge for QA and coordinator of Educational and Training Studies Section; member of Guidance and Job Placement Commission from 2009 to 2013; coordinator of adult education curriculum of CdS L-19 from 2014 to 2017; responsible for the internship of the LM57 / 85 from 2015, ongoing).
She founded and is the Scientific Director of Spin Off MoCa Future designers Soc. Coop. r.l. of University of Florence and Scientific Director of Joint University - Enterprise Laboratory LAB-E.R. - Laboratory of Educational Research for Social Innovation and Cooperation.
She currently teaches Experimental Pedagogy and Evaluation of Learning Processes (L19 - Education and Training Sciences), Research Methodology in Education and Training (LM57 / 85 - Adult Education, Continuing Education and Pedagogical Sciences), Training Methodology (LM / SNT1 - Rehabilitation Sciences). Between 2007 and 2020 she had numerous teaching assignments in masters and advanced courses on Evaluation and QA (Master The new digital skills, open education, social and mobile learning) and Evaluation of Quality and Educational Service (Master Mundis for Management of Schools).
Since 2019 she has been member of PhD Council in Learning and Innovation in social and work contexts of University of Siena. From 2010 to 2018 she was member of the PhD Council in Educational Sciences and Psychology (formerly Quality of Education) of University of Florence.
She is member of the following international research groups: Red Interuniversitaria International de Evaluación Formativa y Compartida en Docencia Universitaria, promoted and coordinated by Universidad de Valladolid; Currículo, Atividade Docente e Subjetividades, Universidade Federal de Alagoas (Brasil); Proyecto de Innovación Docente, Universidad de Valladolid. She is member of Italian Transformative Learning Network. She is member of Italian Society of Research and Didactics SIRD and Italian Society of Pedagogy SIREF. She is member of the board of Italian Society of Pedagogy SIPED.
She is Co-Director of online magazine LLL Focus on Lifelong Lifewide Learning (Level A, Macro Sectors D1 and D2) and member of scientific committees of national and international journals and editorial committees (Firenze University Press, Pacini and PensaMultimedia).
She has many years of experience in the field of evaluation research, also gained through the responsibility for monitoring and evaluation actions in numerous projects:
She has many years of experience in scientific responsibility for international and national projects, admitted for funding on the basis of competitive calls and the most recent are reported: 2018 - 2020: European Manifesto for Inclusive Learning, Erasmus Plus, KA2 2018-1-IT02-KA204-048329; 2018 - 2020: Remix - The university as an advocate for responsible education about migration in Europe, Erasmus Plus, KA2 2018-1-IS01-KA203-038813; 2018 - 2020: JobLand Teaching skills and resources for improving career learning at schools, Erasmus Plus, KA2 2018-1-RO01-KA201-049235; 2017 - 2019: Language +. Innovative language learning of host society within a framework of practices for socio-cultural inclusion and empathy enhancement in adult education, Erasmus Plus, KA2 2017-1-IS01-KA204-026532; 2015 - 2018: META - Minorities groups Education Trough Art, Erasmus Plus, KA3, Perspective Initiatives Forward Looking Cooperation Project - 564662-EPP-1-2015-BE-EPPKA3-PI-FORWARD; 2012 - 2015: Study Circle: Cross-border laboratory for the development of human resources and cooperation networks promoting local resources, Cross-Border Cooperation Program Italy-Slovenia 2007-2013, European Regional Development Fund and National funds; 2011 - 2012: Environmental and risks management in the Department of Sololá; Programa de Emergencia, Guatemala RAN: Riesgo Ambiental y Nutricional, AID 9560 / GUAT / 2.
She has carried out design, research and collaboration activities in the following PRINs
In terms of internationalization, in addition to the scientific responsibility of projects, she has carried out teaching activities as Visiting Professor in various foreign universities and is a referent for numerous inter-university agreements, she has been a member of the University Commission for Cooperation for development from 2013 to 2018. She is currently involved in the actions of the University of Florence for the implementation of the European inter-university network project European University for Wellbeing (EUniWell), selected call European Universities of the European Commission.
Reasearch focus:
Training and educational devices for the enhancement of human potential and territorial heritage for sustainable and endogenous development in the framework of learing ecosystem
Fields of interest: