Si consiglia di consultare frequentemente questa pagina per variazioni o comunicazioni di indisponibilità.
E' necessario segnalare la propria presenza scrivendo una email al docente.
I prossimi ricevimenti saranno:
Le sedi del ricevimento sono:
Ho conseguito la laurea in Psicologia, con specializzazione in Psicologia dello Sviluppo e dell’Educazione, presso l’Università degli Studi di Padova, con una tesi dal titolo “Insegnamento Reciproco e Internalizzazione, uno studio condotto con alunni di IV elementare”. Ho conseguito il titolo di dottorato in Psicologia presso l’Università degli Studi di Firenze con una tesi dal titolo “Comprehending expository texts in the Knowledge Era: Fostering the reading comprehension process of disciplinary-content texts by activating and sharing prior knowledge”. Ho svolto periodi di studio e visiting presso le seguenti università estere: Ulm University (Germania), University of Queensland (Australia), University of Toronto (Canada) e Tampere University (Finlandia).
Principali risultati della ricerca.
Ho una expertise di livello internazionale nel campo della lettura digitale. Fin dal mio dottorato di ricerca ho studiato la complessa interazione tra processi motivazionali e cognitivi alla base della comprensione di testi espositivi. Nel 2010 ho pubblicato il primo studio del mio dottorato sulla rivista Learning and Individual Differences come autore singolo. Da allora ho lavorato sui processi di apprendimento, con una recente attenzione alla lettura digitale e al pensiero critico. Nel 2019 ho iniziato a studiare i processi coinvolti nella lettura di più testi online a scopo di apprendimento e/o di decisione. Ho diverse collaborazioni internazionali con i maggiori esperti di scienze dell'educazione (ad esempio, Università di Tampere, Università di Malmö, Università di Oslo, Università di Cantabria, Università di Valencia, Università di Padova) e sto ancora lavorando per ampliare le mie collaborazioni.
Le mie metriche (aggiornate 26/10/2023):
Researcher unique identifier(s):
Posizioni attuali e precedenti
2021 - Professore associato in Psicologia dello sviluppo e dell'educazione, Dipartimento FORLILPSI, Università degli Studi di Firenze, Italia
2017 - 2021 Ricercatore in Psicologia dello Sviluppo e dell'Educazione, Dipartimento FORLILPSI, Università degli Studi di Firenze, Italia
Grants
2023 PI del progetto “Financial Literacy for Reflective Citizenship” finanziato dal Ministero della Ricerca [€317.533]
2023 PI del progetto “Empowering schools in self-regulation of Media and Information Literacy processes” finanziato da Calouste Gulbenkian foundation, donor: Google [€399.459,91]
2022 PI del progetto “Online Reflective Writing in higher Education and Lifelong Learning” finanziato dalla Comunità Europea nell’ambito del programma Erasmus+ KA2 [€250.000]
2022 P.I. del progetto “Promuovere una lettura attiva di testi digitali.” Finanziato dalla Regione Toscana – Bando per progetti di alta formazione attraverso l’attivazione di assegni di ricerca - anno 2021, €60.000.
2022 P.I. del progetto “Navigating ambiguity when reading from multiple sources: The interplay between the reader and the text. Finanziato nell’ambito del programma Progetti competitivi per Ricercatori a Tempo Determinato (RTD) dell'Università di Firenze, anni 2022-2023 (Next Generation EU and Fondazione Cassa di Risparmio di Firenze), €64.589
2022 Co-P.I. del progetto “INSIEMEUNIFI: oggi per il domani” finanziato da Regione Toscana.
2022 P.I. del progetto “Strategic Practices to Enhance self-Regulation in Online learning.” Finanziato nell’ambito del programma “Erasmus Plus - Bando Incentivo di Ateneo alle attività di ricerca - anno 2021 -”, Università degli Studi di Firenze, €25.000
2020 P.I. del progetto “Strategic Practices to Enhance Regulation in Online learning.” Finanziato nell’ambito del programma “Erasmus Plus - Bando Incentivo di Ateneo alle attività di ricerca - anno 2021 -”, Università degli Studi di Firenze, €25.000
2020 Co-P.I. del progetto “Potenziare le competenze di alfabetizzazione digitale: Validazione di una web app per scuola secondaria di primo grado, Ref. #46159 (P.I.: Prof. Giuliana Pinto, University of Florence) finanziato da Fondazione CR Firenze (€25.000).
2018 P.I. del progetto "Promoting active reading in primary school students" finanziato da Istituto comprensivo di Vaiano (Vaiano, PO, Italy), €5000.
Borse di studio, abilitazioni e premi
2013 - 2017 Assegnista post-dottorato in Psicologia dello Sviluppo e dell'Educazione, Dip. FORLILPSI, Università degli Studi di Firenze, Italia
2021 - 2030 Abilitazione accademica nazionale a professore ordinario in Psicologia dello sviluppo e dell'educazione, conferita dal Ministero dell'Istruzione e della Ricerca.
2017 Qualifica accademica nazionale di Professore Associato in Psicologia dello Sviluppo e dell'Educazione, conferita dal Ministero dell'Istruzione e della Ricerca.
2015 Premio "Luigia Camaioni" assegnato dall'AIP (Associazione Italiana Psicologi, Psicologia dello Sviluppo e dell'Educazione)
Supervisione di laureandi, dottorandi, assegnisti di ricerca
2021 - 2023 Numero di assegnisti di ricerca supervisionati: 6
2023 - 2026 Numero di dottorandi supervisionati: 2
2019 - 2023 Numero di studenti di master supervisionati: >30
Attività di insegnamento
2017 - Docente di Psicologia dello sviluppo e dell'educazione, Psicologia scolastica, Psicologia delle Disabilità, Università di degli Studi di Firenze, Italia.
Partecipazione e organizzazione conferenze scientifiche
2022 – Membro del comitato scientifico ed organizzativo delle Giornate CLASTA (Communication & Language Acquisition Studies in Typical & Atypical populations), Italia
2021 - Membro del comitato scientifico ed organizzativo della XV International Conference on education and innovation organized by PromoEDUCA, Italy
2020 - Membro del comitato scientifico ed organizzazione della EARLI SIG 2 Conference on Comprehension of Text and Graphics, Czech Republic
Ho presentato >100 contributi in conferenze nazionali e internazionali
Responsabilità istituzionali
2023 - Presidente della "Commissione Paritetica Docenti Studenti", Scuola di Psicologia, Università di degli Studi di Firenze
2023 - Delegato del Dipartimento per il Public Engagement e Trasferimento Tecnologico dell' Università di degli Studi di Firenze
2023 - Membro del Collegio dei docenti del Dottorato di Ricerca in Scienze della Formazione e Psicologia, Università degli Studi di Firenze
2022 - Membro del Collegio dei docenti del Dottorato di ricerca nazionale in Scienze dell'apprendimento, Università di Reggio Emilia
2021 - Membro del comitato direttivo dei corsi di specializzazione per le attività di sostegno didattico agli alunni con disabilità, Università di Firenze
2021 - Membro del comitato del Dipartimento di Internazionalizzazione e del comitato del Dipartimento di Public engagement, Università di Firenze
2018 - Membro del consiglio direttivo del Master post-laurea in Psicologia scolastica, Università di Firenze
2018 – 2022 Membro della commissione didattica per la laurea in Scienze dell'educazione, Università di Firenze
2018 – 2022 Membro del Comitato di Qualità per il Master in Psicologia dello Sviluppo, Università di Firenze
Attività da Reviewer
2023 – Membro dell’Editorial Board of Learning and Individual Differences [SCOPUS: 91st centile for Education; 84th for Developmental and Educational Psychology]
2022 – Reviewer per Social Sciences and Humanities Research Council of Canada.
2022 – Reviewer per l’Agencia Nacional de Investigacion y Desarollo of Chile.
2022 – Membro dell’Editorial Board of Learning and Instruction [SCOPUS: 99th centile for Education; 97th for Developmental and Educational Psychology]
2021 – Membro dell’Editorial Board of Metacognition and Learning [SCOPUS: 91st centile for Education]
2011 – Reviewer per molte riviste indicizzate, vedi: https://www.webofscience.com/wos/author/record/1213176
Società scientifiche
2021 – Membro della Society for Text and Discourse
2010 – Membro della AIP (Italian Psychology Association)
2009 – Membro dell’Ordine degli Psicologi - Toscana (nr. 5241)
2009 – Membro della EARLI (European Association of Research on Learning and Instruction)
Attualmente sto lavorando su:
Si prega di leggere la pagina relativa ai miei interessi di ricerca e le pubblicazioni prima di contattarmi per la tesi.
Progetti di ricerca attualmente in corso per una tesi sperimentale su dati già raccolti o per la conduzione di un esperimento:
- pensiero critico in studenti della scuola dell'infanzia e primaria
- scrittura argomentativa in studenti universitari
- comprensione dei testi multipli in studenti universitari
- apprendimento da video versus apprendimento da testo
- sviluppo delle competenze interculturali in studenti universitari durante il periodo di studio all'estero
Legenda
I received my degree in Psychology, with a specialization in Developmental and Educational Psychology, from the University of Padua with a thesis entitled "Reciprocal Teaching and Internalization, a study conducted with fourth graders." I received my doctoral degree in Psychology from the University of Florence with a thesis entitled "Comprehending expository texts in the Knowledge Era: Fostering the reading comprehension process of disciplinary-content texts by activating and sharing prior knowledge." I have done study and visiting periods at the following foreign universities: Ulm University (Germany), University of Queensland (Australia), University of Toronto (Canada) and Tampere University (Finland).
Main research results.
I am an established and internationally recognized expert in digital reading. Since my PhD I have been studying the complex interplay of motivational and cognitive processes underpinning reading comprehension of expository texts. In 2010 I published the first study of my PhD in the journal Learning and Individual Differences as a single author. Since then, I have been working on learning processes, with a recent focus on digital reading and critical thinking. In 2019 I began studying the processes involved when reading multiple texts online for learning and/or decision-making purposes. I have several international collaborations with leading experts in the educational sciences (e.g., Tampere University, Malmö University, Oslo University, University of Cantabria, University of Valencia, University of Padova), and I am still working towards expanding my collaborations.
My metrics (updated 26/10/2023):
Current and Previous Positions
2021 – Associate professor in Developmental and Educational Psychology, Dept. FORLILPSI, University of Florence, Italy
2017 – 2021 Ricercatore (Assistant Professor) in Developmental and Educational Psychology, Dept. FORLILPSI, University of Florence, Italy
2023 PI of the project “Financial Literacy for Reflective Citizenship” funded by Ministry of University and Research [€317.533]
2023 PI of the project “Empowering schools in self-regulation of Media and Information Literacy processes” funded by Calouste Gulbenkian foundation, donor: Google, in collaboration with the European University Institute [€399.459,91]
2022 PI of the project “Online Reflective Writing in higher Education and Lifelong Learning” funded by the European Union under the program Erasmus+ KA2 [€250.000]
2022 P.I. of the project “Promuovere una lettura attiva di testi digitali [en. tr. Promoting active reading of digital texts].” Funded under the grant Regione Toscana – Bando per progetti di alta formazione attraverso l’attivazione di assegni di ricerca - anno 2021, €60.000.
2022 P.I. of the project “Navigating ambiguity when reading from multiple sources: The interplay between the reader and the text. Funded under the grant Progetti competitivi per Ricercatori a Tempo Determinato (RTD) dell'Università di Firenze, anni 2022-2023 (Next Generation EU and Fondazione Cassa di Risparmio di Firenze), €64.589
2022 Co-P.I. of the project “INSIEMEUNIFI: oggi per il domani” funded by Regione Toscana to promote the teaching of soft skills in distance education.
2022 P.I. of the project “Strategic Practices to Enhance self-Regulation in Online learning.” Funded under the grant “Erasmus Plus - Bando Incentivo di Ateneo alle attività di ricerca - anno 2021 -”, University of Florence, €25.000
2020 P.I. of the project “Strategic Practices to Enhance Regulation in Online learning.” Funded under the grant “Erasmus Plus - Bando Incentivo di Ateneo alle attività di ricerca - anno 2021 -”, University of Florence, €25.000
2020 Co-P.I. of the project “Potenziare le competenze di alfabetizzazione digitale: Validazione di una web app per scuola secondaria di primo grado (“Promoting digital literacy competence: Validiting a web-app for secondary school students), Ref. #46159 (P.I.: Prof. Giuliana Pinto, University of Florence) funded by Fondazione CR Firenze (€25.000).
2018 "Promoting active reading in primary school students" funded by Istituto comprensivo di Vaiano (Vaiano, PO, Italy)
Fellowships and awards
2013 – 2017 Post-doctoral fellow in Developmental and Educational Psychology, Dept. FORLILPSI, University of Florence, Italy
2021 – 2030 National Academic Qualification for Full Professor in Developmental and Educational Psychology, granted by the Ministry of Education of Italy
2017 National Academic Qualification for Associate Professor in Developmental and Educational Psychology, granted by the Ministry of Education of Italy
2015 “Luigia Camaioni” award assigned by AIP (Italian Association of Psychologists, Developmental and Educational Psychology)
Supervision of graduate students; PhD PostDoc students
2021 - 2023 Number of Postdocs supervised: 6
2023 - 2026 Number of PhD supervised: 2
2019 - 2023 Number of Masters Students supervised: >30
Teaching activities
2017 – Lecturer of Developmental and Educational Psychology, School Psychology, Disabilities Studies, University of Florence, Italy
Participation and Organisation of scientific meetings
2022 - Scientific Committee and Organising Committee of the CLASTA (Communication & Language Acquisition Studies in Typical & Atypical populations) conference, Italy
2021 - Scientific Committee and Organising Committee of the XV International Conference on education and innovation organized by PromoEDUCA, Italy
2020 - Scientific Committee of the EARLI SIG 2 Conference on Comprehension of Text and Graphics, Czech Republic
I have presented >100 contributions in national and international conferences
Institutional responsibilities
2023 – President of the "Commissione Paritetica Docenti Studenti", School of Psychology, University of Florence
2023 – Department delegate for Public Engagement in the University of Florence
2023 – Member of the Faculty board of the PhD in Education and Psychology, University of Florence
2023 – Member of the Faculty board of the national PhD in Learning Sciences, University of Reggio Emilia
2022 – Member of the teaching staff of the national PhD in Learning Sciences
2021 – Member of the steering committee for specialization courses for educational support activities for pupils with disabilities, University of Florence
2021 – Member of the Internationalization Department committee and the Public engagement Department committee, University of Florence
2018 – Member of the board of the Post-Graduate Master in School Psychology, University of Florence
2018 – Member of the Didactic Committee for the Educational Sciences degree, University of Florence
2017 – Undergraduate and Graduate Student Advisor, University of Florence
2018 – Member of the Quality Committee for the Master’s degree in Developmental Psychology, University of Florence
Reviewing and editorial activities
2023 – Editorial Board of Learning and Individual Differences [SCOPUS: 91st centile for Education; 84th for Developmental and Educational Psychology]
2022 – Reviewer for the Social Sciences and Humanities Research Council of Canada.
2022 – Reviewer for the Agencia Nacional de Investigacion y Desarollo of Chile.
2022 – Editorial Board of Learning and Instruction [SCOPUS: 99th centile for Education; 97th for Developmental and Educational Psychology]
2021 – Editorial Board of Metacognition and Learning [SCOPUS: 91st centile for Education]
2011 – Reviewer for several indexed journals, see: https://www.webofscience.com/wos/author/record/1213176
Memberships of scientific societies
2021 – Member of the Society for Text and DiscourseCurriculum
2010 – Member AIP (Italian Psychology Association)
2009 – Member of the Order of Psychologists in Tuscany (nr. 5241)
2009 – Member of EARLI (European Association of Research on Learning and Instruction)
Currently, I am working on:
Please, carefully read my research interest and the list of my publications before contacting me for the thesis.