Ricevimento studenti il martedì ore 16:00 (precedenza ai corsi SVS, CosM, MVT e MUV) ed il mercoledì ore 10:00 (precedenza al corso AEOP) previa registrazione.
I ricevimenti si svolgeranno presso l'ufficio del docente a Santa Marta, aula 193 (se in presenza) o tramite google Meet (se a distanza), salvo diversa indicazione.
Link agli appuntamenti
E' possibile inoltre richiedere al docente un appuntamento in altro orario.
Per informazioni contattare il docente tramite e-mail - si raccomanda l'utilizzo del proprio indirizzo istituzionale @edu.unifi.it.
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Student office hours on Tuesday at 4:00 PM (priority to SVS, CosM, MVT and MUV courses) and Wednesday at 10:00 AM (priority to AEOP course), by appointment.
Office hours will take place in the professor's office at Santa Marta, room 193 (in person) or via Google Meet (online) unless otherwise specified.
Link to schedule appointments.
https://calendar.app.google/QYc2qn7SoCpLZhPt9
You can also request a meeting with the professor at another time.
For information, don't hesitate to get in touch with the professor via email using your institutional @edu.unifi.it address.
Giovanni Savino è Professore Associato presso il Dipartimento di Ingegneria Industriale dell'Università di Firenze. Ha maturato una significativa esperienza internazionale come esperto di sicurezza integrata delle motociclette. Attualmente fa parte del Gruppo di Innovazione della Mobilità e dei Veicoli (MOVING) presso l'Università di Firenze. Dal 2015 è affiliato al Monash University Accident Centre di Melbourne, Australia.
Progetti finanziati
Nel 2013 ha ottenuto una borsa di ricerca nell'ambito delle Azioni Marie Skłodowska-Curie - Global Fellowship con il progetto denominato ABRAM (Autonomous Braking for Motorcycles, Grant n. 328062).
In seguito è stato promotore del progetto MOTORIST (Azioni Marie Skłodowska-Curie - Initial Training Networks per la creazione di percorsi di dottorato di eccellenza internazionale). In MOTORIST è stato supervisore scientifico dell'unità di ricerca dedicata all'addestramento dei mototociclisti.
Ancora in ambito di ricerca internazionale, Giovanni Savino ha ideato e supervisionato le attività sperimentali di PIONEERS (Horizon2020). Tuttora è a capo di un team di ricerca che studia nuovi sistemi di assistenza alla guida per i motociclisti.
Attualmente ricopre il ruolo di responsabile del WP4.3 "Safety" all'interno del Centro Nazionale per la Mobilità Sostenibile MOST, Spoke 5 - “Light Vehicle and Active Mobility” finanziato dall'Unione europea sotto il programma NextGenerationEU.
Esperienza internazionale
Dopo la laurea in Ingegneria Meccanica conseguita presso l'Università di Firenze, Giovanni Savino ha svolto un dottorato in Progetto e Costruzione di Macchine in stretto contatto con il progetto PISa (Sicurezza Integrata dei Motocicli), finanziato nell’ambito del programma FP7 della Commissione Europea. Ha collaborato attivamente nelle decisioni scientifiche e tecniche del progetto ed è stato coautore di 12 dei 33 report finali. Nell'ambito del PISa ha svolto ricerca in collaborazione con partner di rilievo del settore automobilistico, tra cui TNO (Paesi Bassi), Ibeo Sick (Germania), LMU Munich University (Germania), Transportation Research Laboratory (Regno Unito) e Vehicle Safety Research Centre (Regno Unito). Sempre durante il dottorato ha preso parte ai principali progetti europei per lo sviluppo di tecnologie innovative per la sicurezza delle motociclette, tra cui APSN, Mymosa, SafeRider e 2BeSafe.
Conseguito il dottorato nel 2010, ha vinto una Borsa di Ricerca Marie Curie grazie ad ABRAM, un progetto di ricerca i cui risultati hanno di fatto ha gettato le basi per la realizzazione della frenata autonoma per motocicli. Nei due anni del periodo all'estero ha lavorato presso il Monash University Accident Research Centre (MUARC) (giugno 2013 - marzo 2015), rinomato per gli studi di sicurezza stradale e specialmente per la valutazione di efficacia delle nuove tecnologie di sicurezza per i veicoli. Qui ha stabilito collaborazioni fruttuose con diversi gruppi, in particolare quelli coordinati da Michael Lenné, Michael Fitzharris e Brian Fildes. Durante questo periodo ha anche concepito un nuovo approccio alla simulazione motociclistica, concetto poi ripreso e sviluppato una volta rientrato all'Università di Firenze. Nell’attività australiana, ha collaborato con le più importanti istituzioni attive nel campo della sicurezza stradale: NeuRA (University of New South Wales), Università di Adelaide, Bosch Australia e il TAC, Commissione degli Incidenti Stradali del Victoria. Le pubblicazioni congiunte prodotte in quel periodo e negli anni successivi costituiscono la documentazione della proficua attività del periodo australiano.
Rientrato in Italia all'Università di Firenze, dal 2015 è stato a capo dell'attività di ricerca sulle tecnologie per l’addestramento dei motociclisti nel progetto "Motorist", una rete europea comprendente 13 studenti di dottorato operanti sui temi della sicurezza dei mezzi a due ruote. In particolare, ha collaborato con il team di Siemens per lo sviluppo di un simulatore motociclistico avanzato. Nel contesto europeo ed internazionale, ha avuto un ruolo attivo nella creazione dell'iniziativa COST (Cooperazione Europea in Scienza e Tecnologia) per la ricerca sulla sicurezza delle motociclette intitolata "Innovazioni scientifiche e tecniche per veicoli a due ruote motorizzati più sicuri (Safer2Wheelers)". La proposta, finanziata nel 2014, è stata coordinata dall'Università di Firenze ed in particolare dal prof. Pierini. Safe2Wheerlers ha avuto più di 60 enti partecipanti, provenienti da 20 paesi; Savino è stato membro dei gruppi di lavoro dedicati al Comportamento del guidatore e alle Soluzioni tecniche per la sicurezza attiva e passiva.
Giovanni Savino è Professore Associato dal 2020.
Competenze tecniche
Ampia esperienza nello sviluppo di sistemi intelligenti per i veicoli, tra cui: fari adattivi (progetto Saferider), logica decisionale del sistema di sicurezza integrata per il prototipo di motocicletta del progetto PISa, sistema di frenata di emergenza automatica per il progetto ABRAM, tecnologia per l'addestramento all'uso efficace dei freni nei mezzi a due ruote.
Considerevole esperienza nel valutare gli effetti di tecnologie innovative per la sicurezza dei veicoli, con focus sulla frenata autonoma di emergenza per le motociclette.
Esperienza in attività sperimentali e prove sul campo, tra cui: valutazione del realismo di un simulatore di guida in moto con approccio di controsterzo (progetto ABRAM); valutazione delle prestazioni di frenata del pilota; convalida di un modello semiempirico che prevede lo spazio di manovra necessario ad una motocicletta per evitare un ostacolo improvviso (progetto PISa), prove sul campo con soggetti umani per indagare le reazioni del guidatore durante eventi di decelerazione improvvisa (progetto ABRAM).
Esperienza di lavoro in indagini e ricostruzioni di incidenti stradali: co-investigatore del database sugli incidenti In-Safe a Firenze, Italia; membro del gruppo di analisi degli incidenti stradali del progetto di studio sugli incidenti motociclistici per Austroads, condotto in New South Wales, Australia; membro del gruppo di esperti del progetto di studio sugli incidenti stradali nel Victoria, Australia.
Conoscenza dei fattori umani e sistemi di interfaccia uomo-macchina, competenze acquisite collaborando col gruppo Human Factor del MUARC.
Pubblicazioni e brevetti
Autore di dedcine di articoli indicizzati in Scopus, (diversi come primo autore). Giovanni Savino ha presentato i prori lavori presso importanti conferenze internazionali nel campo della sicurezza dei veicoli, tra cui: Conferenza internazionale sul comportamento e la formazione dei conducenti (Parigi 2011), Enhanced Safety of Vehicles (ESV) (Goteborg, Svezia 2015), Conferenza internazionale sulle motociclette IFZ (Colonia, Germania 2010, 2012, 2018, 2020, Orlando, USA, 2013), Conferenza sulla Sicurezza Stradale Australia-Asia (Melbourne, Australia, 2014), Simposio Internazionale dei Veicoli Intelligenti IEEE (Seoul, Corea 2015), Conferenza Annuale dell'Associazione per l'Avanzamento della Medicina Automobilistica (Hawaii, USA, 2016, Portland, USA, 2022, Indianapolis, USA, 2023).
È co-autore del brevetto intitolato "Dispositivo di illuminazione per il tracciamento stradale per veicoli a due ruote a inclinazione motorizzati" (Domanda n. IT2008PD0020720080711) presentato nel 2008 e concesso in Italia nel 2011 (n. 0001391142). Ha anche pubblicato un brevetto relativo all'implementazione di un sistema di frenata di emergenza autonoma ed è co-autore di un brevetto nel campo dei simulatori di guida motociclistica.
Informazioni aggiuntive:
Applicability Assessment of Active Safety Systems for Motorcycles Using Population-Based Crash Data [...] - link al documento open access su "MDPI Sustainability"
Legenda
Dr Giovanni Savino is an Associate Professor with the Department of Industrial Engineering of the University of Florence (UNIFI). With long-standing international experience in the field of motorcycle safety, Dr Savino is now a motorcycle integrated safety specialist with the Mobility and Vehicle Innovation Group (MOVING) at UNIFI. Since 2015, Dr Savino has been affiliated with the Accident Research Centre of Monash University, Melbourne, Australia, where he worked for two years during his Marie Curie International Fellowship.
Funded projects
In 2013 Dr Savino was awarded a personal Marie Curie Action Grant with his research project named ABRAM (Autonomous Braking for Motorcycles, Grant n.328062) under the International Outgoing Fellowship scheme.
Dr Savino coordinated the preparation of the successful EC FP7 Marie Curie Actions project proposal MOTORIST, under the framework of the Initial Training Networks, ITN. The project was funded in 2014 with UNIFI as coordinator. Dr Savino was the scientific supervisor for Work Package 1 - Rider Training, of which he was appointed Leader. WP1 involved 3 Partner Institutions, 3 Early Stage Researchers and 1 Experienced Researcher.
Dr Savino contributed to the design of the EC-funded PIONEERS project and then coordinated the field testing activities. He is still leading a research team active in field experiments exploring new rider assistance systems for motorcyclists.
Currently, Dr Savino holds the role of Task Leader for WP4.3 'Safety' within the National Center for Sustainable Mobility MOST, Spoke 5 - 'Light Vehicle and Active Mobility,' funded by the European Union under the NextGenerationEU program.
International experience
After graduation, in 2007 Giovanni Savino worked for his PhD in the research team of the EC-funded collaborative project PISa (Powered two-wheeler Integrated Safety). He took part in the scientific and technical decisions, co-authoring 12 out of 33 project reports. In the PISa, he conducted his research in collaboration with qualified partners in the automotive field, including TNO (The Netherlands), Ibeo Sick (Germany), LMU Munich University (Germany), Transportation Research Laboratory (UK), and Vehicle Safety Research Centre (UK). After that experience, he took part in other European projects for the development of innovative safety technologies for motorcycles, including APSN, Mymosa, SafeRider and 2BeSafe.
As a PostDoc researcher, Dr Savino was awarded the prestigious Marie Curie International Outgoing Fellowship with his project proposal ABRAM (autonomous braking of motorcycles). He worked for two years at the Monash University Accident Research Centre (MUARC) (June 2013 - March 2015). MUARC is recognised internationally as a leading research centre in the field of road safety and has an excellent track record in projects dealing with the evaluation of safety technologies for vehicles. At Monash, Dr Savino established fruitful collaborations with the “Human Factors in Transportation Systems” team, and the “In-Depth Crash Investigations and Traffic Regulations” team. In particular, he worked with Prof Michael Lenné, Associate Prof Michael Fitzharris, and Associate Prof Brian Fildes. Importantly, during this project, Dr Savino designed, implemented and tested his first concept of a realistic, low-cost motorcycle riding simulator starting from the advanced car driving simulator already available at MUARC. In his broad-range investigation, he collaborated with other important institutions active in the road safety field in Australia, including NeuRA (University of New South Wales), the University of Adelaide, Bosch Australia, the Government-owned Traffic Accident Commission, TAC. Proofs of the collaborations and findings are the many joint publications produced in that period.
Back at the University of Florence, Dr Savino was leader of Work Package 1 – Rider training in the Marie Curie project ‘Motorist’, a European network of 13 PhD students conducting their research in the field of motorcycle safety. Importantly, in this project Dr Savino collaborated with the team of the partner institution Siemens for the development of an advanced motorcycle riding simulator. Concerning broader networking on road safety in Europe, Dr Savino had an active role in the early conception of a COST (European Cooperation in Science and Technology) proposal for cooperation on motorcycle safety titled ‘Scientific and technical innovations for safer Powered Two Wheelers (Safer2Wheelers)’. The proposal, coordinated by the University of Florence, was then funded in 2014. Safe2Wheerlers includes more than 60 participants from 20 countries and Dr Savino is an active member of two working groups: WG2 – Rider Behaviour, and WG4 – Technical solutions: primary and secondary safety.
Dr Savino was appointed Associate Professor in May 2020.
Job-related skills
Broad-ranging experience in developing intelligent systems for vehicles. Remarkable examples are the following: adaptive headlight for the EC funded Saferider project; decision logic of the integrated safety system for the demonstrator motorbike of the EC funded PISa project; automatic emergency braking system for the EC funded ABRAM project; electronic braking trainer for motorbikes.
Considerable experience in evaluating the effects of innovative vehicle safety technologies, with a focus on autonomous emergency braking for motorcycles.
Extensive experience in experimental activities and field trials. Documented examples are the following: evaluation of the realism of a motorcycle riding simulator with counter steering approach (ABRAM project); evaluation of rider’s braking performance; validation of a model that predicts the capabilities of a motorcycle to avoid an obstacle (PISa project; field trials with human subjects to investigate rider’s reactions during unexpected deceleration events (ABRAM project).
Working experience in road crash investigations and reconstructions: co-investigator of the In-Safe crash database in Florence, Italy; crash review panel member of the Austroads motorcycle crash study conducted in New South Wales, Australia; invited expert panel member of the Enhanced Investigation Study conducted in Victoria, Australia.
Practical understanding of human factors and man-machine interface gained while working in the Human Factors group of MUARC.
Publications and patents
Dr Savino authored 43 documents indexed in Scopus, (13 of them as first author) with 397 citations and H index of 12. These documents include 35 international journal papers, 7 indexed conference proceedings and one book chapter. In addition, Dr Savino published his work at major conferences in the field of vehicle safety worldwide, presenting at many of them, including: International Conference on Driver Behaviour and Training (Paris 2011), Enhanced Safety of Vehicles Conference (ESV) (Gothenburg, Sweden 2015), IFZ International Motorcycle Conference (Cologne, Germany 2010, 2012, 2018, 2020, Orlando, USA, 2013), Australasian Road Safety Conference (Melbourne, Australia, 2014), IEEE Intelligent Vehicle Symposium (Seoul, Korea, 2015), Annual Meeting of the Association for the Advancement of Automotive Medicine (Hawaii, USA, 2016, Portland, USA, 2022).
Co-authored the patent titled “Road tracking illuminating device for motorised tilting vehicles” (Application No. IT2008PD0020720080711) filed in 2008 and granted in Italy in 2011 (No. 0001391142). He also authored a patent related to the implementation of an Autonomous emergency braking system, and co-authored a patent in the field of motorcycle riding simulators.
Additional information in brief
- Associate Editor for Traffic Injury Prevention (Taylor & Francis).
- Adjunct Research Associate with Monash University Accident Research Centre.
- Member of the Australasian College of Road Safety.
- Member of the Association for the Advancement of the Automotive Medicine (AAAM)
- Chair of the Special interest group on Motorcyclists' safety with AAAM
Road vehicle safety researcher.
Dr Savino has been active with his research on motorcycle safety for about fifteen years. Grateful to the experience built in the international research teams of EC-funded projects, as well as to his ongoing collaborations in Europe, Australia, and US, Dr Savino worked with the ambition to develop a multidisciplinary profile to address the challenges of making powered two-wheelers safer.His main research stream deals with the exploration of the applicability and potential effectiveness of new safety technologies for powered two-wheelers. In that regard, he is currently leading a research team involved in field experiments in the EC funded project PIONEERS. He was also part of the team of the MOTORIST project under the scheme of Marie Curie Actions, working on innovative solutions for rider training and motorcycle riding simulators.Dr Savino has also worked on a new paradigm for a realistic, low-complexity though, motorcycle riding simulator - this is currently under development at the MOVING lab.
My latest publications:
Does Motorcycle Autonomous Emergency Braking (MAEB) mitigate rider injuries and fatalities? Design of effective working parameters and field test validation of their acceptability - Free access from "Transportation Research Part C: Emerging Technologies"
Applicability Assessment of Active Safety Systems for Motorcycles Using Population-Based Crash Data [...] - open access on "MDPI Sustainability"