Su appuntamento.
Anna Mazzinghi è Ricercatrice a Tempo Determinato (RTDa) presso il Dipartimento di Fisica e Astrofisica dell'Università degli Studi di Firenze.
La sua ricerca è incentrata sulla progettazione, sviluppo e impiego di strumentazione portatile per lo studio dei materiali delle opere d'arte.
Si è laureata nel 2012 in Scienze per la Conservazione e il Restauro (110/110 e lode) presso l'Università degli Studi di Firenze. Nel 2016 ha conseguito il dottorato di ricerca in Scienze per i Beni Cutlurali presso la stessa Università. E' stata assegnista di ricerca per cinque anni presso il LABEC (Laboratorio di Tecniche Nucleari per l'Ambiente e i Beni Culturali) dell'Università di Firenze e dell'Istituto Nazionale di Fisica Nucleare. Per un anno è stata research Assistant presso il Fitzwilliam Museum dell'Università di Cambridge.
Collabora con con l'Opificio delle Pietre Dure e con numerosi musei italiani.
- Ricercatrice a Tempo Determinato tipologia A (1 febbraio 2023 - oggi): presso Dipartimento di Fisica e Astronomia, Università degli Studi di Firenze. progetti finanziati dall’Unione Europea in relazione all’iniziativa NextGenerationUE – PNRR. Partenariato Esteso 5; Progetto: Cultura umanistica e patrimonio culturale come laboratori di innovazione e creatività – CHANGES
- Assegnista di Ricerca (1 marzo 2019 - 31 gennaio 2023): presso Dipartimento di Fisica e Astronomia, Università degli Studi di Firenze
Attività di ricerca riguardante l’uso di tecniche MA-XRF (Macro - X-Ray Fluorescence) e di Ion Beam Analysis (IBA) per lo studio dei Beni Culturali, volte all’analisi dei materiali e delle tecniche pittoriche o di lavorazione. La principale collaborazione è attivata con l’Opificio delle Pietre Dure per l’analisi di dipinti (tra i quali opere di Raffaello, Leonardo da Vinci, Bronzino, Artemisia Gentileschi, Ghirlandaio, Botticelli). Altri settori di ricerca hanno riguardato lo studio di frammenti di ceramica provenienti da Montelupo, di porcellane francesi di fine Ottocento e delle collezioni dei disegni della Biblioteca Marucelliana e della Accademia Colombaria di Firenze, fotografie di fine Ottocento.
- Research Assistant (15 gennaio 2018 - 14 gennaio 2019): presso The Fitzwilliam Museum, University of Cambridge
Partecipazione al progetto MINIARE (Manuscript Illumination: Non-Invasive Analysis, Research and Expertise) riguardante lo studio dei materiali e delle tecniche pittoriche di manoscritti illuminati Europei ed Islamici dal XII al XVI secolo principalmente della collezione del Fitzwilliam Museum e dei college dell’Università di Cambridge. L’attività di ricerca ha riguardato l’impiego di varie tecniche analitiche per l’analisi dei materiali e delle tecniche pittoriche di oltre sessanta manoscritti. I metodi di analisi non invasivi impiegati sono: Fiber-Optic Reflectance Spectroscopy (FORS), X-Ray Fluorescence (XRF e MA-XRF), spettroscopia Raman, analisi multispettrali ad immagini nel Visibile e nel vicino InfraRosso, Microscopia Ottica.
- Assegnista di Ricerca (1 febbraio 2016 - 2 gennaio 2018): presso Dipartimento di Fisica e Astronomia, Università degli Studi di Firenze
Attività di ricerca presso il laboratorio LABEC (Laboratorio di Tecniche Nucleari per l’Ambiente e i Beni Culturali) dell’Istituto Nazionale di Fisica Nucleare (INFN-sezione di Firenze) per lo sviluppo di un sistema di fluorescenza X portatile a scansione per l’analisi composizionale di materiali di interesse nel campo dei Beni Culturali. In particolare, l’attività ha riguardato la progettazione, sviluppo e caratterizzazione strumentale (risoluzione spaziale, efficienza di rivelazione ecc.) del prototipo del sistema MA-XRF realizzato presso il laboratorio. Lo strumento sviluppato è stato applicato a diversi casi di studio, in particolare in collaborazione con l’Opificio delle Pietre Dure per l’analisi di opere d’arte, tra le quali dipinti di Giotto, Van der Weyden, Raffaello, Leonardo da Vinci. Altre collaborazioni a livello nazionale hanno riguardato ad esempio l’analisi delle malte di una Domus di Pompei, monete antiche e scorie metallurgiche, frammenti di pittura murale archeologica.
- Dottorato di Ricerca in Scienza per la Conservazione dei Beni Culturali (novembre 2012 - novembre 2015): Università degli Studi di Firenze, Dipartimento di Chimica. Progetto: Sviluppo di strumentazione XRF a scansione per applicazioni ai Beni Culturali. Tutor: Prof. Pier Andrea Mandò
- Laurea Magistrale in Scienze per la Conservazione e il Restauro (2012) presso Università degli Studi di Firenze. Titolo della tesi: La Crocifissione Capitolare del Beato Angelico in San Marco: contributi delle analisi XRF alla campagna diagnostica preliminare ai nuovi restauri. Voto: 110/110 e lode. Relatore: Prof. Pier Andrea Mandò; Correlatore: Dr. Lorenzo Giuntini
- Laurea Triennale in Tecnologie per la Conservazione e il Restauro dei Beni Culturali (2009) presso Università degli Studi di Firenze. Titolo della tesi: Analisi multispettrali ad immagine sul dipinto Bacco di Michelangelo Merisi detto Caravaggio. Voto: 110/110. Relatore: Dr. Ing. Anna Pelagotti; Correlatore: Dr. Marcello Picollo
Fisica applicata; Fluorescenza a raggi X (XRF); Ion Beam Analysis; Beni Culturlai; Diagnostica per i beni culturali; Scienze del patrimonio; Archeometria; Analisi di composizione; Analisi di pigmenti; Dipinti; Opere d'arte; Reperti archeologici
Legenda
Anna Mazzinghi is a Temporary Researcher (RTDa) at the Department of Physics and Astrophysics of the University ofFlorence. Her research focuses on the design, development and use of portable instrumentation for the study of the materials of worksof art. She graduated in 2012 in Conservation and Restoration Sciences (110/110 cum laude) in the University of Florence. Sheholds a PhD in Sciences for Cultural Heritage with a research carried out at the same University in 2016. She has beenresearch fellow for five years at the LABEC (Laboratory of Nuclear Techniques for the Environment and Cultural Heritage)of the University of Florence and the National Institute of Nuclear Physics. For a year she was Research Assistant at theFitzwilliam Museum of the University of Cambridge. She collaborates with the Opificio delle Pietre Dure and with numerous Italian museums.
- Fixed-term reseracher (february 1, 2023 - today): Physics and Astronomy Department, University of Florence. Position funded by the European Union iniziative NextGenerationUE – PNRR. Project: Cultural heritage active innovation for next-gen sustainable society CHANGES. Extended partnership 5.
- Post Doc Research Fellow (march 1, 2019 - january 31, 2023): Physics and Astronomy Department, University of Florence. The research activity regards the use of MA-XRF (Macro - X-Ray Fluorescence) and Ion Beam Analysis (IBA) for Heritage Science application, especially for the study of the materials and painting or production techniques. The main collaboration is with the Opificio delle Pietre Dure and regards the scientific analysis of Old Masters’ paintings (such as works by Raffaello, Leonardo da Vinci, Bronzino, Artemisia Gentileschi, Ghirlandaio, Botticelli). Other research activities regards for examples the analysis of ceramics fragments from Montelupo, 19th-20th centuries French porcelains, drawings by Ottavio Leoni from the Marucelliana library and Accademia Colombaria collections, ancient photographs.I am also involved in the development of the neutron radiography and tomography beamline in the framework of the CHNet-NICHE project (Cultural Heritage Network – Neutron Imaging for Cultural HEritage). I was also involved in the project 4CH - Compentece Centre on the Conservation of Cultural Heritage.
- Research Assistant (january 15, 2018 - january 14, 2019): The Fitzwilliam Museum, University of Cambridge. Research program: Non invasive analysis of illuminated manuscripts. As Assistant Researcher, I joined the MINIARE project of the Fitzwilliam Museum (Manuscript Illumination: Non-Invasive Analysis, Research and Expertise) which regards non invasive analysis of illuminated manuscripts’ painting materials and techniques. I am in charge of the comprehensive technical examination of the manuscripts, exploiting the following analytical methods: Fibre Optic Reflectance Spectroscopy, X-Ray Fluorescence, Raman Spectroscopy, Near-Infrared Multispectral Imaging and Optical Microscopy. Fourier-Transform Infrared Spectroscopy is used as well in several cases.
- Post Doc Research Fellow (february 1, 2016 - january 2, 2018): Physics and Astronomy Department, University of Florence. Research program: Development and applications of the scanning-XRF (X Ray Fluorescence) technique for elemental mapping. The nearly two years of PostDoc fellowship followed my PhD project carried out at LABEC laboratory in Florence. The activity focused mainly on the design, development and improvement of a scanning X-Ray Fluorescence (XRF) spectrometer customized for Cultural Heritage applications, working collegially with physicists and mechanics. My role in this project was principally as end-user, continuously interacting with programmers giving feedbacks on which improvements were needed. Moreover, I was in charge of the detailed instrumental characterisation, as checking the spatial resolution, detection efficiency etc., to improve its capabilities for Heritage Science applications.However, my primary duty was the technical analysis on several works of art exploiting the XRF scanner prototype(s). Thanks to the strong collaboration with the Opificio delle Pietre Dure in Florence, we got a number of case studies on which to test our instrument and its further improved versions. The case studies, mainly paintings, included masterworks by the Old Masters, such as Simone Martini, Giotto, Botticelli, Raffaello and Leonardo da Vinci. In addition, collaborations with other national research institutions lead us to several different applications. Within these, in addition to other paintings ranging from the middle age to the modern era, we analysed lapis lazuli Egyptian amulets, archaeological potteries, Roman stuccoes and fresco fragments, Pompeian mortars and mosaic, coins and printed books. Most of these works are published, or close to publication, in peer-review journals or art-history/conservation books or catalogues.
- PhD in Science for Conservation fo Cultural Heritage (november 2012 - november 2015): University of Florence, Department of Chemistry. Project: Development of scanning XRF instrumentation for Cultural Heritage applications. Tutor: Prof. Pier Andrea Mandò
- Master’s Degree in Science for Conservation and Restoration (2012): University of Florence. Master Thesis: The Crocifissione Capitolare by Beato Angelico in San Marco: contributions of XRFmeasurements to the diagnostic campaign prior to new restorations. Mark: 110/110 cum laude. Supervisor: Prof. Pier Andrea Mandò; Co-supervisor: Dr. Lorenzo Giuntini
- Bachelor’s Degree in Technologies for Conservation and Restoration of Cultural Heritage (2009): University of Florence. Thesis: Multispectral imaging analyses on the painting “Bacco” by Michelangelo Merisi called Caravaggio. Mark 110/110. Supervisor: Dott. Ing. Anna Pelagotti; Co-supervisor: Dr. Marcello Picollo
Applied Physics; X-Ray Fluorescence (XRF); Ion Beam Analysis; Cultural Heritage; Cultural Heritage analysis; Heritage Science; Archaeometry; Composition Analysis; Pigments analysis; Paintings; Artworks; Archaeological Finds