Gabriele Lombardi è Ricercatore Legge 240/10 a tempo determinato presso il Dipartimento di Statistica, Informatica e Applicazioni "G. Parenti" dell'Università degli Studi di Firenze. Da maggio 2022 a febbraio 2023 è assegnista di ricerca presso lo stesso dipartimento. Precedentemente ha svolto attività di ricerca e docenze a contratto presso il Dipartimento di Economia Politica e Statistica (DEPS) dell'Università degli Studi di Siena in cui ha conseguito nel 2020 il dottorato di ricerca in Economics.
ESPERIENZA LAVORATIVA
• 01/03/2023 – In corso
Ricercatore Legge 240/10 a tempo determinato in Statistica Sociale (SECS-S/05)
• Nome e indirizzo del datore di lavoro
Dipartimento di Statistica, Informatica, Applicazioni “Giuseppe Parenti”, Università degli Studi di Firenze, Viale Morgagni, 59 - 50134 Firenze (FI)
• Tipo di azienda o settore
Università
• Tipo di impiego
RTDa
• Principali mansioni e responsabilità
Attività di Ricerca e insegnamento nell’ambito della statistica sociale.
• 01/05/2022 – 28/02/2023
Raccolta dati per l’innovazione ed efficienza negli uffici giudiziari nell’ambito del progetto “Per una giustizia giusta: Innovazione ed efficienza negli uffici giudiziari – Giustizia AGILE”.
Assegno di Ricerca
Produzione di reportistica e video-lezioni per i tribunali di Firenze, Prato, Pistoia e Corte d’Appello di Firenze.
Docente in “Statistica Sociale” nel Corso di Laurea in Sviluppo economico, cooperazione internazionale socio-sanitaria e gestione dei conflitti della Scuola di Economia e Management (6 CFU) e docente in “Statistica Sociale” nel Corso di laurea in Scienze dell’Educazione e della Formazione della Scuola di Studi Umanistici e della Formazione (3 CFU)
Docente a Contratto
Insegnamento delle lezioni, ricevimenti studenti, esami, eventuali tesisti.
Docente in “Metodi per la Ricerca Sociale” nel Corso di Laurea in Scienze Economiche e Bancarie del Dipartimento di Economia Politica e Statitica (4 CFU)
Dipartimento di Economia Politica e Statistica, Università degli Studi di Siena, P.zza S.Francesco, 7-8, 53100 Siena - Italia
Integrazione basi dati Invalsi e ANS-MUR: analisi delle determinanti delle scelte di immatricolazione degli studenti italiani; Integrazioni basi dati sui vaccini Sars-Cov-2 con dati mobilità di Facebook.
Incarico di Lavoro Autonomo
Acquisizione basi dati Invalsi e ANS, disponibili sulla base del protocollo di ricerca per lo studio “Dalla scuola superiore al mondo del lavoro: analisi delle carriere universitarie e della mobilità universitaria dal sud al nord Italia” stilato tra l’Università di Palermo (in qualità di ente capofila di un gruppo di atenei tra cui UNISI), il Ministero dell'istruzione e l’Ente INVALSI.
Loro integrazione e verifica qualitativa. Svolgimento prime analisi esplorative sulle determinanti delle scelte di immatricolazione degli studenti di alcune selezionate realtà universitarie.
Acquisizione dati Facebook sulla mobilità, disponibili sulla base del progetto “Data for Good” a cui ha aderito UNISI, e dati sulla campagna vaccinale, disponibili sulla base del PRIN2017 “Economics of vaccination”. Armonizzazione ed integrazione delle due diverse fonti di dati ed esplorazione descrittiva delle prime informazioni qualitative ottenibili.
Analisi delle carriere degli studenti: data analytics & data quality
Area Organizzazione e Sistemi Informativi, Università degli Studi di Siena, Rettorato, via Banchi di Sotto 55, 53100 Siena - Italia
Nell’ambito dell’attività di ricerca dal titolo “Analisi delle carriere degli studenti: data analytics & data quality”, il/la candidato/a dovrà sviluppare modelli statistici per l’analisi delle perfomance delle coorti di immatricolati dell’Università di Siena. Ciò avverrà sulla base di dati collezionate con il sistema ESSE3, opportunamente validati sotto il profilo qualitativo. L’applicazione di tali modelli prevede anche lo sviluppo di adeguati analytics sui contenuti tipici delle analisi delle carriere degli studenti, utili per monitorare le coorti, fare esercizi previsivi sulle carriere stesse, e fornire così indicatori e/o cruscotti a supporto delle decisioni dei policy maker dell’Ateneo.
ISTRUZIONE E FORMAZIONE
• 11/2016-11/03/2020
Titolo Tesi: Three Essays on Grading Policies, Student Mobility and School-to-Work Transition
Abstract: This Thesis uses administrative data in order to investigate some crucial issues about Italian Student Population such as internal mobility with a particular focus to South-North Migration; freshmen performance in STEM area and School-to-Work Transition. The analysis are based on two novel datasets and they benefit of three different modelling techniques in order to appropriately explore the three research questions.
• Nome e tipo di istituto di istruzione o formazione
Università degli Studi di Siena
• Principali materie / abilità professionali oggetto dello studio
University; Employment; Students; Conditional Multinomial Logit; Multilevel; Competing Risk
• Qualifica conseguita
Dottorato di Ricerca
• Livello nella classificazione nazionale (se pertinente)
• 10/2013-30/10/2015
Laurea Magistrale in “Economia dei Mercati e degli Intermediari Finanziari”, curriculum: “Mercati Monetari e Finanza Quantitativa” (LM-56), votazione: 110/110 con Lode.
Università degli Studi di Roma “Tor Vergata”
Matematica e Satistica per la Finanza (sia teoriche che applicate); Economia Politica con un focus specifico sui Mercati Finanziari; Gestione e Organizzazione
Laurea Magistrale
• 10/2009-07/2013
Laurea Triennale in “Economia Europea”, (L-33), votazione: 97/110.
Statistica ed Econometria; Economia Politica e Diritto con un focus specifico sull’Unione Europea.
Laurea Triennale
PUBBLICAZIONI
Tocchioni, Valentina; Milone, Samuele; Lombardi, Gabriele (2025). Gender disparities in school-to-university transition in Italy: the role played by the socio-economic condition and the type of high school. RIVISTA ITALIANA DI ECONOMIA, DEMOGRAFIA E STATISTICA, pp. 67-78, ISSN:0035-6832
Sestini, Elena; Muscillo, Alessio; Lombardi, Gabriele; Garbin, Francesca; Pin, Paolo (2025). Enhancing Institutional Trust: Evidence from an Experimental Study with Adolescents in Italy. SOCIAL INDICATORS RESEARCH, pp. 0-0, ISSN:0303-8300
Lombardi, Gabriele; Molinaro, Sabrina; Cotichini, Rodolfo; Cerrai, Sonia; Scalese, Marco; Benedetti, Elisa (2024). The cards they're dealt: types of gambling activity, online gambling, and risk of problem gambling in European adolescents. SOCIAL SCIENCE & MEDICINE, vol. 363, pp. 0-0, ISSN:0277-9536
Betti, Gianni; Gagliardi, Francesca; Ghellini, Giulio; Lombardi, Gabriele (2024). Overqualification unreveled: a multidimensional and fuzzy set analysis. QUALITY & QUANTITY, pp. 0-0, ISSN:0033-5177
Benedetti, Elisa; Lombardi, Gabriele; Molinaro, Sabrina (2023). Can drug policies modify cannabis use starting choice? Insights from criminalisation in Italy. ADVANCES IN LIFE COURSE RESEARCH, vol. 58, pp. 0-0, ISSN:1879-6974
Gabriele Lombardi, Valentina Tocchioni, Alessandra Petrucci (2023). Working Students and job market outcomes: Insights from the University of Florence. In: SIS 2023 - Statistical Learning, Sustainability and Impact Evaluation, Pearson, pp. 532-537, ISBN:9788891935618
Silvia Bacci, Bruno Bertaccini, Gabriele Lombardi, Valentina Tocchioni (2023). Association between INVALSI scores and students’ mobility in Italy: a preliminary analysis. In: 11th International Conference IES 2023 Statistical Methods for Evaluation and Quality: Techniques, Technologies and Trends (T3 ), IlViandante, pp. 362-367, ISBN:979-12-803-3369-8
Muscillo A, Lombardi G, Sestini E, Garbin F, Tambone V, Campanozzi LL, Pin P. Adolescents’ Opinions on COVID-19 Vaccine Hesitancy: Hints toward Enhancing Pandemic Preparedness in the Future. Vaccines. 2023; 11(5):967. https://doi.org/10.3390/vaccines11050967
Benedetti, Elisa; Lombardi, Gabriele; Cotichini, Rodolfo; Cerrai, Sonia; Scalese, Marco; Molinaro, Sabrina (2023). Potential risk of gambling products and online gambling among European adolescents. In: ASA CONFERENCE 2022 Data-Driven Decision Making, Enrico di Bella, Luigi Fabbris, Corrado Lagazio, vol. 134, pp. 287-292, ISBN:979-12-215-0106-3
Kuipers, Mirte A G; Kang, Kaidi; Dragomir, Anca D; Monshouwer, Karin; Benedetti, Elisa; Lombardi, Gabriele; Luta, George; Kunst, Anton E (2023). A Novel Methodological Approach to Measure Linear Trends in Health Inequalities: Proof-Of-Concept for Adolescent Smoking in Europe. AMERICAN JOURNAL OF EPIDEMIOLOGY, pp. 0-0, ISSN:0002-9262
Lombardi G.; Vicario E. (2022). Universities attractiveness and grading policies: A spatial competition model. In: 8th International Conference on Higher Education Advances (HEAd'22), Universitat Politecnica de València, vol. 2022-June, pp. 363-370.
D’Agostino, A., Ghellini, G., & Lombardi, G. (2022). Gender Effect at the Beginning of Higher Education Career in STEM Studies. In M. Khine (Ed.), Methodology for Multilevel Modeling in Educational Research: Concepts and Applications. Springer. ISBN: 978-981-16-9141-6;
Aina, C., Mussida, C., & Lombardi, G. (2022). Are Business and Economics Alike?. ITALIAN ECONOMIC JOURNAL [10.1007/s40797-021-00177-w];
D’Agostino, A., Ghellini, G. & Lombardi, G. Movers and stayers in STEM enrollment in Italy: who performs better?. Genus 77, 31 (2021). https://doi.org/10.1186/s41118-021-00141-7 ;
Lombardi, G., & Distaso, A.P. (2021). Can Grading Policies influence the competition among Universities of different sizes?. In Book of Short Papers SIS 2021 (pp.1400-1405). Pearson;
Muscillo, A., Lombardi, G., La percezione del rischio al tempo dell’Infodemia: La risposta dei cittadini alle misure di contenimento, Statistica e Società - Rivista per la diffusione della cultura statistica, 04/04/2020, available at: http://www.rivista.sis-statistica.org/cms/?p=874
Lombardi, Gabriele, and Giulio Ghellini. "The effect of grading policies on Italian Universities’ attractiveness: A Conditional Multinomial Logit approach." Electronic Journal of Applied Statistical Analysis 12.4 (2019): 801-825.
Education; Student mobility; Gender Differences; Education-to-Work Transition
Addiction; Adolescents; Problem Gambling; Cannabis Policy
Trust in Science and Institution; Vaccine Reluctance; Pro-Sustainable Behaviors
Legenda
ppp
Gabriele Lombardi is a Research Fellow under Law 240/10 at the Department of Statistics, Computer Science, and Applications "G. Parenti" of the University of Florence. From May 2022 to February 2023, he was a post-doc at the same department. Previously, he carried out research activities and lectures at the Department of Economics and Statistics (DEPS) of the University of Siena, where he obtained a Ph.D. in Economics in 2020.
WORKING EXPERIENCE
• 01/03/2023 – Current
Research Fellow - Social Statistics (SECS-S/05)
Department of Statistics, Informatics and Applications “Giuseppe Parenti”, University of Florence, Viale Morgagni, 59 - 50134 Florence (FI)
University
Research and Teaching in Social Statistics.
Data collection for innovation and efficiency in judicial offices as part of the project “Per una giustizia giusta: Innovazione ed efficienza negli uffici giudiziari – Giustizia AGILE”.
Post-Doc
Production of reports and video lessons for the courts of Florence, Prato, Pistoia, and the Court of Appeals of Florence.
Lecturer in “Social Statistics”
Lecturer
Teaching lessons, student consultations, exams, and potential thesis supervision.
Lecturer in “Statistical Methods for the Social Science”
Department of Economics and Statistics, University of Siena, P.zza S.Francesco, 7-8, 53100 Siena - Italia
Integration of Invalsi and ANS-MUR databases: analysis of determinants of enrollment choices by Italian students; Integration of Sars-Cov-2 vaccine databases with Facebook mobility data.
Scolarship
Acquisition of Invalsi and ANS databases, available based on the research protocol for the study "From high school to the job market: analysis of university careers and university mobility from southern to northern Italy," drafted between the University of Palermo (as the leading institution of a group of universities including UNISI), the Ministry of Education, and the INVALSI Institute.
Their integration and qualitative verification. Conducting initial exploratory analyses on the determinants of enrollment choices of students in selected university contexts.
Acquisition of Facebook data on mobility, available based on the "Data for Good" project, to which UNISI has joined, and data on the vaccination campaign, available based on the PRIN2017 "Economics of vaccination." Harmonization and integration of the two different data sources and descriptive exploration of the initial qualitative information obtained.
Analysis of student careers: data analytics & data quality.
Organization and IT Office, University of Siena, Rettorato, via Banchi di Sotto 55, 53100 Siena - Italia
As part of the research activity titled "Analysis of student careers: data analytics & data quality," the candidate will be required to develop statistical models for analyzing the performance of cohorts of enrolled students at the University of Siena. This will be based on data collected through the ESSE3 system, appropriately validated in terms of quality. The application of these models also involves the development of suitable analytics on the typical content of student career analyses, useful for monitoring cohorts, conducting predictive exercises on the careers themselves, and providing indicators and/or dashboards to support decision-making by the university's policy makers.
EDUCATION
Thesis Title: Three Essays on Grading Policies, Student Mobility and School-to-Work Transition
University of Siena
Ph.D.
Graduate Course in Financial Intermediaries andMarket Economics.
University of Rome “Tor Vergata”
Mathematics and Statistics for Finance (both theoretical andapplied);Political Economy with a main focus on financial markets;Management and Organization.
Master's Degree
Undergraduate Course in European Economics
Statistics and EconometricsEconomic Policy and Law with a main focus on the EuropeanUnion
Bachelor Degree
PUBLICATIONS