_SKIPNAVIGATION
ITA |
ENG
Personale
Recapiti
Pagina Cercachi
Italiano
Pubblicazioni
Insegnamenti
Bernardo NANNINI
Ruolo attuale:
Docente a Contratto
Recapiti
bernardo.nannini(AT)unifi.it
Bernardo NANNINI
Pubblicazioni
Legenda
Contributo su rivista |
Articolo su libro |
Libro |
Contributo in atti di convegno (proceeding) |
Brevetto |
Curatela |
Altro |
Tesi di Dottorato
Anna Baccaglini-Frank, Chiara Bonadiman, Giulia Lisarelli, Bernardo Nannini (In corso di stampa). Cora and Letizia’s attempt to construct a discourse about the expression "-a". In: The 15th International Congress on Mathematical Education, ICMI, pp. 0-7.
Lisarelli, Giulia; Nannini, Bernardo; Baccaglini-Frank, Anna; Antonini, Samuele (2025). Superare le difficoltà in matematica. LA RICERCA, vol. 28, pp. 67-73, ISSN:2282-2852
Accesso ONLINE all'editore
Antonini Samuele; Nannini Bernardo (2024). Chains of inferences in proof by induction: a cognitive analysis. In: Antonio Piccolomini d'Aragona. Perspectives on Deduction. An In-depth Overview of Contemporary Studies in the Philosophy, History and Formal Theory of Deduction, pp. 373-395, Cham: Springer, ISBN:978-3-031-51406-7., vol. 481:
DOI
Accesso ONLINE all'editore
Giulia Lisarelli, Mirko Maracci, Bernardo Nannini (2024). The Moving Arrows Environment: A digital artifact for mediating the meanings of variable and unknown. In: 16th International Conference on Technology in Mathematics Teaching, Athens, 7-10 June 2023, National and Kapodistrian University of Athens, pp. 69-76, ISBN:978-960-466-338-5
Accesso ONLINE all'editore
Lisarelli Giulia; Nannini Bernardo; Bonadiman Chiara (2023). A teaching intervention with dynamic interactive mediators to foster an algebraic discourse. In: 46th conference of the international group for the psychology of mathematics education, Haifa, Israel, 16-21 July 2023, PME, vol. 3, pp. 275-282, ISBN:9789659311231
Accesso ONLINE all'editore
Samuele Antonini, Chiara Bonadiman, Bernardo Nannini (2023). Dynamic interactive mediators in discourse on indeterminate quantities: a case study. In: 46th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Haifa, Israele, 16-21 luglio 2023, University of Haifa, vol. 2, pp. 43-50, ISBN:978-965-93112-2-4
Accesso ONLINE all'editore
Antonini Samuele; Nannini Bernardo (2023). Accettabilità intuitiva e conoscenza formale di particolari strutture dimostrative. CAMINHOS DA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA EM REVISTA, vol. 13, pp. 1-10, ISSN:1983-7399
Accesso ONLINE all'editore
Nannini Bernardo; Lisarelli Giulia (2023). A Cartesian graph is “a thing of movement”. In: 46th conference of the international group for the psychology of mathematics education, Haifa, Israel, 16-21 july 2023, PME, vol. 3, pp. 387-394, ISBN:9789659311231
Accesso ONLINE all'editore
Bernardo Nannini (2022). Representing mathematical induction in proving processes. In: 12th Congress of the European society for Research in Mathematics Education, Bolzano, 2-5 Febbraio 2022, ERME, pp. 4304-4311, ISBN:979-1-22-102537-8
Bernardo Nannini; Agnese Ilaria Telloni (2022). Design e analisi di task per introdurre studenti di scuola secondaria di secondo grado alla ricorsione. In: XXXVI CONVEGNO NAZIONALE "INCONTRI CON LA MATEMATICA" Didattica della Matematica come Attività di Ricerca in Aula, Castel San Pietro Terme, (BO), 21-23 Ottobre 2023, Pitagora Editore, pp. 0-0.
Nannini Bernardo; Telloni Agnese Ilaria (2022). Levels of generalization in the objectification of the recursion step. In: 45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Alicant, Spain, 17-23 July 2022, PME, vol. 3, pp. 235-242, ISBN:978-84-1302-177-5
Accesso ONLINE all'editore
Nannini Bernardo (2022). Tracce di induzione matematica: una galleria di esempi dalla storia. I parte – L’antichità. L'INSEGNAMENTO DELLA MATEMATICA E DELLE SCIENZE INTEGRATE, vol. 45, pp. 167-188, ISSN:1123-7570
Nannini Bernardo (2022). Tracce di induzione matematica: una galleria di esempi dalla storia. II parte – Il periodo moderno. L'INSEGNAMENTO DELLA MATEMATICA E DELLE SCIENZE INTEGRATE, vol. 45, pp. 329-356, ISSN:1123-7570
Bernardo Nannini (2022). Proving by mathematical induction: an analysis from history and epistemology to cognition. (Tutor: Samuele Antonini, Veronica Gavagna)
Antonini S.; Nannini B. (2021). Linking and iteration signs in proving by mathematical induction. In: 44th conference of the international group for the psychology of mathematics education, Khon Kaen, Thailand (virtual conference for Covid-19 pandemy), 19-22 July 2021, Thailand Society of Mathematics Education, Khon Kaen, Thailand, vol. 2, pp. 17-24, ISBN:978-616-93830-1-7
Accesso ONLINE all'editore