Su appuntamento (inviare email di richiesta).
Francesco Flammini ha conseguito la laurea cum laude (M.D., 2003) e il dottorato di ricerca (PhD, 2006), entrambi in Ingegneria Informatica, presso l'Università di Napoli Federico II, Italia. Ha lavorato per 15 anni in aziende private e pubbliche, tra cui Ansaldo STS (ora Hitachi Rail) e IPZS (Istituto Poligrafico e Zecca dello Stato), su grandi progetti internazionali riguardanti il trasporto intelligente, la protezione delle infrastrutture critiche e la cybersecurity, come leader tecnico e capo unità. A partire dal primo Gennaio 2020, è stato nominato Professore Ordinario di Informatica con un focus sui Sistemi Ciber-Fisici presso l'Università di Mälardalen (Svezia). È stato anche Professore di Sistemi Autonomi Affidabili presso la Scuola Universitaria Professionale della Svizzera Italiana (SUPSI), dove è stato affiliato all'Istituto Dalle Molle di Studi sull'Intelligenza Artificiale (IDSIA), e ha guidato il gruppo di ricerca sui Sistemi Autonomi Affidabili (TAS). È stato anche Direttore del Programma del nuovo Corso di Laurea in Data Science e Intelligenza Artificiale presso SUPSI, all'interno del Dipartimento di Tecnologie Innovative (DTI). È stato Docente Senior e presidente dell'ambiente dei Sistemi Ciber-Fisici (CPS) presso l'Università di Linnaeus (Svezia), dove ha svolto il ruolo di Responsabile Tecnico del progetto di ricerca europeo RAILS sull'Intelligenza Artificiale per le ferrovie intelligenti, e Professore Aggiunto in diverse università, tra cui l'Università del Maryland Global Campus Europe.
È Senior Member dell'IEEE, Membro del Board-of-Governors della IEEE Systems, Man, and Cybernetics (SMC) Society, come Associate Vice-President for Members and Student Activities (MSA), nonché Presidente del Comitato Tecnico IEEE SMC sulla Sicurezza Nazionale. È stato anche Vice-Presidente del Capitolo Italiano della IEEE Computer Society. È Distinguished Visitor della IEEE Computer Society e Distinguished Lecturer dell'Association for Computing Machinery (ACM).
Ha (co)autorizzato oltre 150 pubblicazioni tecniche e ha servito come presidente, relatore invitato, membro del comitato direttivo/programmatico e redattore per oltre 50 conferenze internazionali, libri e riviste. È stato il principale investigatore, responsabile tecnico e leader di WP/Task in oltre 15 progetti di ricerca, per lo più finanziati dall'Unione Europea, dove serve anche come valutatore esperto per diverse agenzie. Infine, ha seguito oltre 10 studenti di dottorato come principal supervisor.
Principali distinzioni e premi:
• Luglio 2024: Vincitore (1° posto), Premio Dalle Molle per la Qualità della Vita, progetto "Intelligenza artificiale sicura per sedie a rotelle autonome supportate da droni"
• Marzo 2024: Vincitore (1° posto), Competizione Senior Researcher del Transport Research Arena (TRA) (Ferrovie)
• Ottobre 2023: Incluso nella lista di Stanford "World Ranking of Top 2% Scientists"
• 2023 Professor Zdzislaw Pawlak Award – International Cooperation, “Balancing Privacy and Accuracy in Federated Learning for Speech Emotion Recognition” (S. Mohammadi, M. Mohammadi, S. Sinaei, A. Balador, E. Nowroozi, F. Flammini, M. Conti), 18th Conference on Computer Science and Intelligence Systems (FedCSIS’23)
• 2023 Best Innovation Paper Award, “Evaluating Machine Learning Approaches for Cyber and Physical Anomalies in SCADA Systems” (L. Faramondi, F. Flammini, S. Guarino, R. Setola), 2023 IEEE International Conference on Cyber Security and Resilience (IEEE CSR 2023)
• 2022 IEEE SMC Most Active Technical Committee Award. Assegnato a F. Flammini come Presidente del Comitato Tecnico sulla Sicurezza Nazionale (TCHS)
• 2017 ForumPA Challenge Award (premio della Pubblica Amministrazione Italiana), progetto: “Centro di Continuità Operativa, Disaster Recovery e Sicurezza Ciber-Fisica”
• 2014 Ansaldo STS Innovation Award, 1° posto: “GAP DETECTOR” (F. Flammini, A. Orazzo, L. Biondi, E. Di Martino)
• 2009 Ansaldo STS Innovation Award, 1° posto: “PIEZORAIL: generatore di energia piezoelettrica sotto rotaia” (F. Flammini, B. Bowie, F. Ottello, C. Pragliola, A. Tedesco)
• 2008 Business Plan Competition Start Cup Federico II, 3° posto (progetto ‘N-Enterprise’, portale web per Imprese Collaborative Virtuali)
• 2007 Ansaldo STS Innovation Award, Menzione Speciale “Green Apple”: “PROtection of METro railways by enHanced survEillance of tUnnelS” (F. Flammini, G. Gotelli, G. Musella, C. Pragliola)
• 2006 Best Student Paper Award, Dependability of Computer Systems (DepCoS’06), Szklarska Poręba, Polonia, 25-27 maggio 2006
• 2006 Borsa di Ricerca assegnata dall'I.P.E. (Istituto per ricerche e attività educative)
• 2006 ANSALDO SIGNAL SignAward, 3° posto e menzione speciale “Innovazione più preziosa con probabile impatto a livello di gruppo”: “Un ATC basato su ERTMS Livello 3” (G. Barone, B. Conti, F. Flammini, L. Prini)
• 1997-2003 Borse di studio annuali assegnate come studente meritevole
Principali attività editoriali:
• IEEE Transactions on Emerging Topics in Computing, Associate Editor, dal 2022
• International Journal of Critical Infrastructure Protection, Elsevier, Associate Editor, dal 2022
• Discover Artificial Intelligence, Springer, Associate Editor, dal 2021
• Frontiers in Big Data, Review Editor, Cybersecurity & Privacy, dal 2022
• MDPI Journal of Cybersecurity and Privacy, Topic Editor, dal 2021
• MDPI Machine Learning and Knowledge Extraction, Editor, dal 2020
• International Journal of Critical Computer-Based Systems, fondatore e Editor-in-Chief
Profilo Google Scholar
Profilo ResearchGate
Legenda
Francesco Flammini graduated cum laude (M.D., 2003) and got a research doctorate (PhD, 2006), both in Computer Engineering, from the University of Naples Federico II, Italy. He worked for 15 years in private and public companies, including Ansaldo STS (now Hitachi Rail) and IPZS (Italian State Mint and Polygraphic Institute), on large international projects addressing intelligent transportation, critical infrastructure protection and cybersecurity, as a technical leader and unit head. Since 2020, he has been a Full Professor of Computer Science with a focus on Cyber-Physical Systems at Mälardalen University (Sweden), and the Technical Manager of the RAILS EU funded research project about Artificial Intelligence for smart-railways. He has also been a Professor of Trustworthy Autonomous Systems at the University of Applied Sciences and Arts of Southern Switzerland (SUPSI), where he has been affiliated with Dalle Molle Institute for Artificial Intelligence (IDSIA), and has led the Trustworthy Autonomous Systems (TAS) research group. He has also been the Program Director of the new Bachelor of Science in Data Science and Artificial Intelligence at SUPSI, within the Department of Innovative Technologies (DTI). He has been a Senior Lecturer and the chair of the Cyber-Physical Systems (CPS) environment at Linnaeus University (Sweden), and an Adjunct Professor at several universities, including the University of Maryland Global Campus Europe.
He is a Senior Member of the IEEE, a Member of the IEEE Systems, Man, and Cybernetics (SMC) Society Board-of-Governors, as the Associate Vice-President for Members and Student Activities (MSA), as well as the Chair of the IEEE SMC Technical Committee on Homeland Security. He has also been the Vice-Chair of the IEEE Computer Society Italy Chapter. He is a Distinguished Visitor of the IEEE Computer Society, and a Distinguished Lecturer of Association for Computing Machinery (ACM).
He has (co)authored 150+ technical publications, and he has served as a chair, invited speaker, steering/program committee member, and editor for 50+ international conferences, books, and journals. He has been the principal investigator, technical manager, and WP/Task leader in 15+ research projects, mostly funded by the European Union, where he also serves as an expert evaluator for several agencies. He has being the principal supervisor of more than 10 PhD students.
Main distinctions and awards:
Main journal editorial activities:
• Reliability, safety, and security of autonomous cyber-physical systems
• Trustworthy (robust, lawful, and ethical) artificial intelligence
• Resilience of national critical infrastructures (critical infrastructure protecton and homeland security)
• Predictive stochastic models and multi-paradigm modeling approaches (abstraction, metamodeling, multi-formalism) for risk analysis
• Graphical modeling formalisms (Fault Trees, Markov Chains, Petri Nets, Bayesian Networks, etc.) and compositional and hierarchical modeling approaches
• Software testing, verification and validation, and certification
• Case studies and applications in critical domains with particular attention to innovative railway transportation systems, especially ERTMS/ETCS and autonomous trains
Google Scholar Profile
ResearchGate Profile