Ricevimento studenti e laureandi
Gli studenti e i laureandi sono pregati di scrivere una mail all'indirizzo andrea.simoncini@unifi.it per richiedere di fissare un appuntamento in presenza o online.
Andrea Simoncini è Professore Ordinario di Diritto Costituzionale presso il Dipartimento di Scienze Giuridiche dell'Università di Firenze, dove insegna anche Constitutional Law of Technology. È docente dei corsi Libertà, sicurezza, cyberspazio presso il corso di laurea magistrale in Diritto per la Sostenibilità e la Sicurezza e Rights and Rules for Artificial Intelligence presso il corso di laurea magistrale in Intelligenza Artificiale presso la Scuola di Ingegneria. Dal 2019 al 2023 è stato Direttore del Dipartimento di Scienze Giuridiche dell'Università di Firenze. È inoltre membro del Collegio dei Docenti del Dottorato di Interesse Nazionale in Cybersecurity (CySec) presso la Scuola IMT Alti Studi Lucca.
Attualmente è Permanent Research Fellow presso il Notre Dame Center for Ethics and Culture (dal 2014) e Adjunct Professor presso la Notre Dame Law School.
Le sue principali aree di ricerca riguardano il diritto costituzionale italiano ed europeo, la regolamentazione delle nuove tecnologie (con particolare attenzione all’intelligenza artificiale e alla cybersecurity), l’evoluzione delle fonti del diritto, i diritti sociali, il diritto ambientale e il rapporto tra diritto naturale e sistemi giuridici contemporanei.
Ha svolto il ruolo di assistente di studio presso la Corte costituzionale italiana, collaborando con il Giudice Ugo De Siervo (2002-2003), ed è stato insignito di una Fulbright Distinguished Fellowship presso il Nanovic Institute for European Studies dell'Università di Notre Dame (2008-2009). È stato inoltre Visiting Fellow presso il Kellogg Institute for International Studies (2013). È membro dell'Accademia dei Georgofili e del Society Council di ICON•S, la International Society of Public Law.
È co-fondatore del Research Group on Algorithmic State, Market & Society – Constitutional Dimensions all'interno dell'International Association of Constitutional Law e, dal 2020, è membro del Comitato Scientifico del Laboratorio di Cybersecurity presso il CINI (Consorzio Interuniversitario Nazionale per l’Informatica).
Nel 2021 ha ottenuto un Jean Monnet Module per il corso Constitutional Law of Technology, cofinanziato dalla Commissione Europea. Attualmente è Principal Investigator del progetto Law and regulation for a better-safe cyberspace (CYBERIGHTS) per la Fondazione SERICS (SEcurity and RIghts in the CyberSpace). Inoltre, è Principal Investigator e Direttore Scientifico dei progetti SE.CO.RE.TECH. (Self- and co-regulation for emerging technologies: Towards a technological rule of law) e Safe AI4PA (Safe Artificial Intelligence Systems for Public Administrations), entrambi di rilevante interesse nazionale e finanziati dal Ministero dell’Università e della Ricerca.
Oltre alla sua attività accademica, fa parte dell’Executive Board della Italian Society of Public Law (ICON•S), è membro del Gruppo di Pisa, dell'Associazione Italiana dei Costituzionalisti (AIC) e partecipa a diversi comitati scientifici e editoriali di riviste giuridiche nazionali e internazionali.
È autore di numerosi saggi e volumi, tra cui:
Il suo lavoro si concentra sulle sfide costituzionali poste dalla digitalizzazione della società e dall'automazione dei processi decisionali pubblici.
Oltre alle sue attività accademiche e di ricerca, Andrea Simoncini ricopre ruoli di rilievo in diverse istituzioni e comitati consultivi. Dal 2017 è membro del Consiglio di Amministrazione dell’Opera di Santa Maria del Fiore (Duomo di Firenze) e in precedenza è stato nel Consiglio di Amministrazione del Teatro del Maggio Musicale Fiorentino (2006-2010). È membro del Comitato Scientifico dell’Istituto Luigi Sturzo di Roma (dal 2005) e ha partecipato attivamente a istituzioni finanziarie e culturali, diventando anche membro del Consiglio di amministrazione della Fondazione Cassa di Risparmio di Firenze (2019-2023). Inoltre, contribuisce alle discussioni su politiche pubbliche e governance come membro del Comitato di Indirizzo del Piano Strategico Metropolitano di Firenze (dal 2016).
Il Professor Andrea Simoncini
Ha conseguito la Laurea in Giurisprudenza presso la Facoltà di Giurisprudenza dell'Universita' di Firenze in data 23/10/1986 con votazione di 110 e lode/110 discutendo la tesi dal titolo "L'apparato conoscitivo del Parlamento"
Nel settembre 1987 è stato ammesso – con borsa - al corso di dottorato di ricerca presso l'Istituto Universitario Europeo di Firenze
Nell'ottobre 1990 é entrato in servizio presso la Facoltà di Agraria come Funzionario Tecnico esperto in materie giuridiche presso il Dipartimento Economico-estimativo
Nel luglio 1991 è entrato in servizio presso la Facoltà di Economia dell’Università di Firenze, quale Ricercatore universitario in Diritto Pubblico a seguito della vittoria di concorso pubblico
Nel luglio 1994 ha ottenuto il giudizio di conferma.
Dal novembre 1994 fa parte della Commissione Internazionale di Diritto Ambientale dell International Union of Nature Conservation, avente sede a Bonn, Adenauerallee 214.
Dall’ottobre 1995 fa parte del Comitato Scientifico del Parco regionale di Migliarino, San Rossore e Massaciuccoli avente sede a Pisa.
Nel 1992-1993 è stato docente incaricato di Esercitazioni di Legislazione ambientale presso la Scuola diretta a fini speciali in Tecnica Vivaistica della Facoltà di Agraria dell'Univeristà di Firenze.
Dall’anno accademico 1995/1996 é docente di Diritto Costituzionale presso la facoltà di Economia dell’Università degli studi di Firenze.
Dall’anno accademico 1997 è docente di Diritto Costituzionale presso la facoltà di Giurisprudenza dell’Università degli studi di Macerata.
Nel giugno 1999 è stato invitato dal Governo degli Stati Uniti (USIS Visitors Program) a tenere un ciclo di conferenze negli Stati Uniti sul tema della disciplina giuridica della conservazione della natura.
Dall’anno accademico 2000-2001 è docente di Legislazione ambientale presso la Facoltà di Agraria dell’Università di Firenze.
Dal 1 febbraio 2001 è Professore Associato di Diritto Costituzionale presso la facoltà di Giurisprudenza dell’Università degli studi di Macerata.
Dal 1 giugno 2001 è membro del collegio dei docenti del Dottorato in Teoria generale del Diritto, sede amministrativa Università di Macerata.
Dal 1 maggio 2002 al 1 febbraio 2003 è stato Assistente di studio presso la Corte costituzionale.
Dal 27 dicembre 2002 è Professore Straordinario di Diritto Costituzionale presso la facoltà di Giurisprudenza dell’Università degli studi di Macerata.
Dal gennaio 2004 è membro del Comitato Scientifico dell’Istituto Luigi Sturzo avente sede in Roma.
Dal settembre 2004 è membro del Collegio dei docenti del Dottorato di ricerca in Diritto costituzionale italiano ed europeo presso l’Università degli Studi di Verona.
Dal maggio 2004 è membro del Comitato scientifico dell’associazione Eunomia con sede a Firenze.
Dal 27 dicembre 2005 è Professore Ordinario di Diritto Costituzionale presso la facoltà di Giurisprudenza dell’Università degli studi di Macerata.
Dal dicembre 2005 è Socio Corrispondente della Accademia dei Georgofili
Dal 1 novembre 2006 è Professore Ordinario di Diritto Costituzionale presso la Facoltà di Economia dell’Università di Firenze
Dal 1 novembre 2006 insegna Diritto dell’Ambiente presso la Facoltà di Economia dell’Università di Firenze.
Dal marzo 2006 è stato nominato membro del Consiglio di amministrazione della Fondazione “Teatro del Maggio musicale fiorentino” avente sede in Firenze.
Da gennaio 2008 è membro della Direzione della rivista Osservatorio sulle fonti.
Da novembre 2008 fa parte del Comitato di Indirizzo Scientifico dell’Associazione dei Comuni italiani (ANCI).
Dall’a.a. 2008-2009 insegna “Diritto pubblico per l’impresa” nel corso di laurea in Economia aziendale della Facoltà di Economia dell’Università degli Studi di Firenze.
È vincitore di una borsa di studio Fulbright come Distinguished Lecturer presso la Notre Dame University (USA) per l’a. a. 2008-2009.
È stato nel 2009 Visiting Professor presso la Law School della University of Notre Dame.
È stato nel 2009 Visiting Professor presso il Nanovic Institute for European Studies.
È attualmente Permanent Research Fellow presso il Center for Ethics and Culture dell’Università di Notre Dame (USA)
Dall’a.a. 2009-2010 all’a.a. 2011-2012 è stato membro del Nucleo di valutazione di Ateneo dell’Università di Firenze.
Dal 2014 è membro del Consiglio di amministrazione della Banca CariVit S.p.A.
Dal 2014 al 2019 è membro del Comitato di indirizzo dell’Ente Cassa di Risparmio di Firenze.
Da settembre 2015 a novembre 2016 è stato membro del Gruppo di esperti valutatori (GEV) presso l’Agenzia nazionale per valutazione della ricerca universitaria (ANVUR) in vista della VQR (valutazione qualità della ricerca) per il quadriennio 2011-2014 - area 12 (scienze giuridiche).
Da febbraio 2016 è Coordinatore del Comitato scientifico per il Piano Strategico della Città metropolitana di Firenze.
Dal marzo 2017 è membro del Consiglio dell' Opera di Santa Maria del Fiore di FirenzeDal 2019 al 2023 è stato membro del Consiglio di amministrazione della Fondazione Cassa di Risparmio di Firenze
Dal 2019 al 2023 è stato Direttore del Dipartimento di Scienze Giuridiche dell'Università degli Studi di Firenze
Nel maggio 2019 è diventato Co-fondatore del Gruppo di Ricerca dell’Associazione Internazionale di Diritto Costituzionale su “Algorithmic State Market & Society – Constitutional Dimensions”
Dal luglio 2019 è Membro del Consiglio della Società ICON•S | The International Society Of Public Law
Dal 2019 è Direttore scientifico di un Progetto di Ricerca di rilevante interesse nazionale, finanziato dal Ministero dell'Istruzione, della Ricerca e dell'Università, incentrato sulla regolamentazione delle nuove tecnologie, PRIN CALL - Ministero della Istruzione Ricerca scientifica e Università (MIUR)
Dal 2021 al 2024 è stato Coordinatore del Progetto e Responsabile del modulo co-finanziato dalla Commissione Europea del Jean Monnet Module “Constitutional Law of Technology” (COLTECH)
Dal 2022 è Membro del Comitato esecutivo nazionale della Conferenza Nazionale dei Direttori di Giurisprudenza e Scienze Giuridiche
Da ottobre 2022 è Membro del Comitato Scientifico del Consorzio CINI (Consorzio Interuniversitario Nazionale per l’Informatica) – Laboratorio Nazionale di Cybersecurity
Dal 2022 è Principal Investigator del progetto Law and regulation for a better-safe Cyberspace (CYBERIGHTS), Fondazione SERICS (SEcurity and RIghts In the CyberSpace) – Spoke 1: Aspetti umani, sociali e legali (CNR)
Dal 2022 è Membro del Collegio Docenti del Dottorato di Ricerca di Interesse Nazionale in “Cybersicurezza” (CySec) presso la Scuola IMT Alti Studi di Lucca
Dal 2023 è Direttore scientifico del Progetto di Ricerca di rilevante interesse nazionale “Safe Artificial Intelligence Systems for Public Administrations (SafeAI4PA)”, finanziato dal Ministero dell'Università e della Ricerca, PRIN CALL - Ministero dell’Università e della Ricerca (MUR)
Criteri per l'assegnazione delle tesi di laurea
Gli studenti interessati a laurearsi in Diritto Costituzionale o in Constitutional Law of Technology sono invitati a recarsi al ricevimento del docente. In quella sede si svolgerà un breve colloquio nel quale verranno date indicazioni sulla metodologia e sui tempi del lavoro di tesi e si chiederà allo studente di esporre le ragioni della sua scelta e del suo interesse verso le materie indicate, compresi gli argomenti di sua maggiore preferenza. Verrà infine concordato l'argomento della tesi.
Per la tesi in Constitutional Law of Technology è caldeggiata la frequenza dei corsi:
Legenda
Andrea Simoncini is a Full Professor of Constitutional Law at the Department of Legal Sciences of the University of Florence, where he also teaches Constitutional Law of Technology. He is a lecturer in Freedom, Security, Cybersecurity in the Master’s degree program in Law for Sustainability and Security and Rights and Rules for Artificial Intelligence in the Master of Science in Artificial IntelligenceEngineering program. From 2019 to 2023, he served as Director of the Department of Legal Sciences of the University of Florence. He is also a Member of the Teaching Board of the Doctoral Program of National Interest in Cybersecurity (CySec) at the IMT School for Advanced Studies Lucca.
He is currently a Permanent Research Fellow at the Notre Dame Center for Ethics and Culture (since 2014) and Adjunct Professor at the Notre Dame Law School.
His main research interests focus on Italian and European constitutional law, the regulation of new technologies (with a special focus on artificial intelligence and cybersecurity), the evolution of legal sources, social rights, environmental law and the relationship between natural law and contemporary legal systems.
He clerked at the Italian Constitutional Court, working with Justice Ugo De Siervo (2002-2003), and was awarded a Fulbright Distinguished Fellowship at the Nanovic Institute for European Studies at the University of Notre Dame (2008-2009). He has been a Visiting Fellow at the Kellogg Institute for International Studies (2013). He is a member of the Accademia dei Georgofili and of the Society Council of ICON•S, the International Society of Public Law.
He is the co-founder of the Research Group on Algorithmic State, Market & Society – Constitutional Dimensions within the International Association of Constitutional Law and from 2020 he is a member of the Scientific Board of the Cybersecurity Laboratory at CINI (National Interuniversity Consortium for Informatics).
In 2021, he was awarded a Jean Monnet Module for the Constitutional Law of Technology course, co-funded by the European Commission. He is currently Principal Investigator of the Law and regulation for a better-safe cyberspace (CYBERIGHTS) project for the SERICS Foundation (SEcurity and RIghts in the CyberSpace). He also is Principal Investigator and Scientific Director of the SE.CO.RE.TECH. (Self- and co-regulation for emerging technologies: Towards a technological rule of law) project and of the Safe AI4PA (Safe Artificial Intelligence Systems for Public Administrations)project, both of relevant national interest and funded by the Italian Ministry of University and Research.
Beyond his academic work, he serves on the Executive Board of the Italian Society of Public Law (ICON•S), is a member of the Gruppo di Pisa, the Italian Association of Constitutional Lawyers (AIC), and sits on several scientific committees and editorial boards of national and international law journals.
He is the author of numerous essays and books, including Italian Constitutional Justice in Global Context (Oxford University Press, 2016), Constitutional Challenges in the Algorithmic Society (Cambridge University Press, 2021), and Sistema delle fonti e nuove tecnologie (Giappichelli, 2023). His work focuses on the constitutional challenges posed by the digitalization of society and the automation of public decision-making.
Beyond his academic and research activities, Andrea Simoncini holds key roles in various institutions and advisory boards. He has been a member of the Executive Council of the Opera di Santa Maria del Fiore (Florence Cathedral) since 2017 and previously served on the Board of Directors of the Teatro del Maggio Musicale Fiorentino (2006-2010). He is a member of the Scientific Board of the Luigi Sturzo Institute in Rome (since 2005) and has been actively involved in financial and cultural institutions, including serving on the Executive Board of the Cassa di Risparmio di Firenze Foundation (2019-2023). Additionally, he has contributed to policy and governance discussions as a member of the Steering Committee of the Metropolitan Strategic Plan for Florence (since 2016).
Professor Andrea Simoncini
He obtained his Law Degree from the Faculty of Law at the University of Florence on October 23, 1986, with a final grade of 110/110 cum laude, discussing his thesis entitled "The Parliament's Knowledge Apparatus."
In September 1987, he was admitted—with a scholarship—to the Ph.D. program at the European University Institute in Florence.
In October 1990, he joined the Faculty of Agriculture as a Technical Officer specializing in legal matters at the Department of Economic and Estimative Sciences.
In July 1991, he joined the Faculty of Economics at the University of Florence as a University Researcher in Public Law, having won a public competition.
In July 1994, he received confirmation in his role.
Since November 1994, he has been a member of the International Commission on Environmental Law of the International Union for the Conservation of Nature, based in Bonn, Adenauerallee 214.
Since October 1995, he has been a member of the Scientific Committee of the Migliarino, San Rossore, and Massaciuccoli Regional Park, based in Pisa.
In the 1992-1993 academic year, he was an appointed lecturer for Environmental Legislation Exercises at the Specialization School in Nursery Techniques at the Faculty of Agriculture of the University of Florence.
Since the 1995/1996 academic year, he has been a Professor of Constitutional Law at the Faculty of Economics of the University of Florence.
Since the 1997 academic year, he has been a Professor of Constitutional Law at the Faculty of Law of the University of Macerata.
In June 1999, he was invited by the United States Government (USIS Visitors Program) to deliver a series of lectures in the U.S. on the legal framework for nature conservation.
Since the 2000-2001 academic year, he has been a Professor of Environmental Legislation at the Faculty of Agriculture of the University of Florence.
On February 1, 2001, he became an Associate Professor of Constitutional Law at the Faculty of Law of the University of Macerata.
On June 1, 2001, he became a member of the teaching board of the Ph.D. program in General Theory of Law, administratively based at the University of Macerata.
From May 1, 2002, to February 1, 2003, he was a Research Assistant at the Constitutional Court.
On December 27, 2002, he became a Full Professor of Constitutional Law at the Faculty of Law of the University of Macerata.
Since January 2004, he has been a member of the Scientific Committee of the Luigi Sturzo Institute, based in Rome.
Since September 2004, he has been a member of the teaching board of the Ph.D. program in Italian and European Constitutional Law at the University of Verona.
Since May 2004, he has been a member of the Scientific Committee of the Eunomia Association, based in Florence.
On December 27, 2005, he became a Full Professor of Constitutional Law at the Faculty of Law of the University of Macerata.
Since December 2005, he has been a Corresponding Member of the Accademia dei Georgofili.
On November 1, 2006, he became a Full Professor of Constitutional Law at the Faculty of Economics of the University of Florence.
Since November 1, 2006, he has been teaching Environmental Law at the Faculty of Economics of the University of Florence.
Since March 2006, he has been a member of the Board of Directors of the “Teatro del Maggio Musicale Fiorentino” Foundation, based in Florence.
Since January 2008, he has been a member of the Editorial Board of the Osservatorio sulle fonti journal.
Since November 2008, he has been a member of the Scientific Advisory Board of the Italian Association of Municipalities (ANCI).
Since the 2008-2009 academic year, he has been teaching Public Law for Business in the Business Economics program at the Faculty of Economics of the University of Florence.
He was awarded a Fulbright Scholarship as a Distinguished Lecturer at the University of Notre Dame (USA) for the 2008-2009 academic year.
In 2009, he was a Visiting Professor at the Law School of the University of Notre Dame.
In 2009, he was also a Visiting Professor at the Nanovic Institute for European Studies.
He is currently a Permanent Research Fellow at the Center for Ethics and Culture at the University of Notre Dame (USA).
From the 2009-2010 to the 2011-2012 academic years, he was a member of the University Evaluation Board at the University of Florence.
Since 2014, he has been a member of the Board of Directors of Banca CariVit S.p.A.
From 2014 to 2019, he was a member of the Advisory Board of the Ente Cassa di Risparmio di Firenze.
From September 2015 to November 2016, he was a member of the Evaluation Expert Group (GEV) at the National Agency for the Evaluation of University Research (ANVUR) for the Research Quality Assessment (VQR) for the 2011-2014 period—Area 12 (Legal Sciences).
Since February 2016, he has been the Coordinator of the Scientific Committee for the Strategic Plan of the Metropolitan City of Florence.
Since March 2017, he has been a member of the Board of the Opera di Santa Maria del Fiore in Florence.
From 2019 to 2023, he was a member of the Board of Directors of the Fondazione Cassa di Risparmio di Firenze.
From 2019 to 2023, he was Director of the Department of Legal Sciences at the University of Florence.
In May 2019, he co-founded the Research Group of the International Association of Constitutional Law on Algorithmic State, Market & Society – Constitutional Dimensions.
Since July 2019, he has been a Member of the Council of ICON•S | The International Society of Public Law.
Since 2019, he has been the Scientific Director of a Nationally Significant Research Project, funded by the Ministry of Education, University, and Research (MIUR), focused on the regulation of new technologies—PRIN CALL.
From 2021 to 2024, he was the Coordinator and Module Leader of the Jean Monnet Module “Constitutional Law of Technology” (COLTECH) co-financed by the European Commission.
Since 2022, he has been a Member of the National Executive Committee of the National Conference of Law School Directors and Legal Sciences.
Since October 2022, he has been a Member of the Scientific Committee of the CINI Consortium (National Interuniversity Consortium for Informatics) – National Cybersecurity Laboratory.
Since 2022, he has been the Principal Investigator of the project “Law and Regulation for a Better-Safe Cyberspace (CYBERIGHTS),” within the SERICS Foundation (Security and Rights in Cyberspace) – Spoke 1: Human, Social, and Legal Aspects (CNR).
Since 2022, he has been a Member of the Faculty Board of the National Ph.D. Program in Cybersecurity (CySec) at the IMT School for Advanced Studies in Lucca.
Since 2023, he has been the Scientific Director of the Nationally Significant Research Project “Safe Artificial Intelligence Systems for Public Administrations (SafeAI4PA),” funded by the Ministry of University and Research (MUR) – PRIN CALL.
- Culture Law (regulations and funding mechanisms for cultural activities)
- Energy Law (regulations of Public Utilities)
- Environmental Law
- Role of Private Foundations in Banking Activities
- Intergenerational choices in economic policy and constitutional rules
- Subsidiarity Principle as Constitutional Principle
Criteria for the Assignment of Thesis Topics
Students interested in graduating in Constitutional Law or in Constitutional Law of Technology are invited to attend the professor’s office hours. During the meeting, a brief interview will take place, during which guidance will be provided on the methodology and timeline for the thesis work. The student will also be asked to explain the reasons for their choice and interest in the selected subjects, including their preferred topics. Finally, the thesis topic will be agreed upon.
For the thesis in Constitutional Law of Technology, attending the following courses is strongly recommended: