Nato: 28 Aprile 1969
Morto: ?
Anno di nascita: 1969Cittadinanza: ItalianaTitolo: Dottore di Ricerca in ChimicaPosizione: Professore Associato presso il Dipartimento di Chimica dell'Università di Firenze
--- PERCORSO di STUDI ---
1988. Diploma di maturità scientifica con la votazione di 55/60.
1996. Laurea in Chimica presso l'Università degli Studi di Firenze (di seguito UniFi) con la votazione di 110/110 con lode, discutendo una tesi intitolata "Struttura e dinamica orientazionale del cristallo di cianuro di sodio nella fase plastica", relatore Prof. Salvatore Califano.
2000. Dottorato di Ricerca in Scienze Chimiche con una tesi dal titolo "Esperimenti numerici: metodi e applicazioni", tutore Prof. Salvatore Califano.
2001-2004. Assegno di Ricerca presso il Dipartimento di Chimica di UniFi.
2005-2006. Borsa di studio bandita dal Consorzio Interuniversitario Nazionale per la Scienza e Tecnologia dei Materiali (INSTM).
2007. Borsa di studio cofinanziata dal Dipartimento di Chimica di UniFi e dal Laboratorio Europeo di Spettroscopie non Lineari di Sesto Fiorentino (Firenze).
Gen.2008-Feb.2008. Contratto con il Dipartimento di Chimica di UniFi per effettuare un progetto di ricerca indirizzato allo studio delle interazioni fra residui planari in strutture proteiche risolte sperimentalmente.
Mar.2008-Feb.2009. Assegno di Ricerca presso il Dipartimento di Chimica di UniFi.
2009-2015. Ricercatore a tempo indeterminato per il settore scientifico disciplinare CHIM/02 (Chimica-Fisica) presso il Dipartimento di Chimica di UniFi.
2015-Oggi. Professore Associato per il settore scientifico disciplinare CHIM/02 (Chimica-Fisica) presso il Dipartimento di Chimica di UniFi.
--- CONTRATTI per ATTIVITÀ SCIENTIFICHE e di RICERCA ---
2002. Incarico per il reperimento di fonti storiche riguardanti la Facoltà di Scienze Matematiche, Fisiche e Naturali di UniFi per la realizzazione di un saggio, pubblicato nel 2005, sulla storia dell'Ateneo fiorentino.
2003. Contratto con il Dipartimento di Energetica di UniFi per ricerche su un modello fisico-matematico che descriva il processo di deposizione di materiale solido sulle pareti interne di tubi in cui scorrono fluidi in regime turbolento. La ricerca è stata condotta in collaborazione con l'associazione Onlus I2T3 (Industrial Innovation Through Technological Transfer) di Firenze ed il Settore Ricerche di ENI Tecnologie.
2004. Contratto per un progetto di ricerca riguardante l'"applicazione di modelli elettrostatici polarizzabili al calcolo delle risposte ottiche lineari e non lineari di sistemi in fase condensata", svolto presso il laboratorio del Prof. Shaul Mukamel dell'Università della California (Irvine, USA).
2004. Contratto con l'International Consortium for Advanced Design di UniFi per sviluppare la versione parallela di un programma per simulazioni di fluidodinamica.
--- RICERCA presso ATENEI e ISTITUTI di RICERCA ESTERI ---
2004. Ricercatore visitatore presso il Dipartimento di Chimica dell'Università della California, Irvine, USA, ospite del Prof. Shaul Mukamel.
2012. Ricercatore visitatore presso il Laboratorio di Chimica e Biochimica Farmacologiche e Tossicologiche dell'Università Rene' Descartes, Parigi, Francia, ospite del Dott. Nohad Gresh.
2014. Ricercatore visitatore presso L'Istituto Parigino di Chimica Fisica e Chimica Teorica dell'Università Pierre e Marie Curie, Parigi, Francia, ospite del Prof. Jean-Philip Piquemal.
--- TITOLI e RICONOSCIMENTI ---
1997. Esame di abilitazione alla professione di chimico.
2001. Cultore della Materia per il settore scientifico disciplinare di Chimica Fisica al Dipartimento di Chimica di UniFi.
2014. Abilitazione Scientifica Nazionale per il ruolo di Professore Associato nei settori concorsuali "Modelli e Metodologie per le Scienze Chimiche" e "Fisica Teorica della Materia".
2017. Abilitazione Scientifica Nazionale per il ruolo di Professore Ordinario nei settori concorsuali "Modelli e Metodologie per le Scienze Chimiche" e "Fisica Teorica della Materia".
--- INTERESSI di RICERCA ---
1. Sviluppo di schemi numerici per il campionamento dello spazio delle fasi ed il calcolo di propriet`a chimico-fisiche di sistemi mediante simulazioni computazionali (dinamica molecolare e Monte Carlo).
2. Aspetti teorici della termodinamica di non equilibrio.
3. Sviluppo di campi di forza polarizzabili per simulazioni di dinamica molecolare.
4. Modellistica molecolare di sistemi semplici e complessi correlati ad aspetti di interesse biofisico e biochimico.
5. Studio di proprietà dinamiche e strutturali di molecole isolate, aggregati molecolari e sistemi in fase condensate tramite meccanica/dinamica molecolare e metodi quanto-meccanici.
6. Studio delle relazioni esistenti fra le proprietà dinamico-strutturali di biomolecole e di liquidi semplici e la loro attività ottica: elaborazione di modelli utili per l'interpretazione o la predizione di misure di spettroscopia ottica.
--- ALTRE ATTIVITA' SCIENTIFICHE e di RICERCA ---
2002. Contratto con l'Università di Firenze per il reperimento di fonti storiche riguardanti la Facoltà di Scienze Matematiche, Fisiche e Naturali per la realizzazione di un saggio, pubblicato nel 2005, sulla storia dell'Ateneo fiorentino: L'Università di Firenze 1924-2004.
2003. Contratto con il Dipartimento di Energetica dell'Università di Firenze per ricerche su un modello fisico-matematico capace di descrivere il processo di deposizione di materiale solido sulle pareti interne di tubi in cui scorrono fluidi in regime turbolento. La ricerca `e stata condotta in collaborazione con l'associazione Onlus I2T3 (Industrial Innovation Through Technological Transfer) di Firenze ed il Settore Ricerche di ENI Tecnologie.
2004. Contratto con l'International Consortium for Advanced Design dell'Universit`a di Firenze per sviluppare la versione parallela di un programma per simulazioni di fluidodinamica.
Partecipazione a pi`u di 120 congressi come oratore oppure come coautore a poster.
--- ATTIVITA' EDITORIALE e di REVISIONE di PROGETTI SCIENTIFICI ---
Revisore per la valutazione dei programmi e prodotti di ricerca ministeriale (PRIN, FIRB, SIR).
Revisore per la valutazione dei progetti di ricerca nell'ambito del programma Italian SuperComputing Resource Allocation (ISCRA) del Consorzio Interuniversitario CINECA.
2015-2019. Membro del Comitato Editoriale della rivista "International Journal of Computational and Theoretical Chemistry" (Science Publishing Group).
2012-Oggi. Membro del Comitato Editoriale della rivista "Journal of Chemistry" (John Wiley & Sons Ltd.).
2019-Oggi. Membro del Comitato Editoriale della rivista "Molecules" (MDPI).
Revisore per le numerose riviste scientifiche internazionali fra cui:
Proteins: Structure, Function, and Bioinformatics; Biochemistry; Journal of Molecular Modeling; Biophysical Journal; Journal of Physical Chemistry A; Journal of Physical Chemistry B; Chemical Physics; Journal of the American Chemical Society; Journal of Chemical Physics; Nature Communications; Journal of Chemical Theory and Computation; Physical Chemistry Chemical Physics; Journal of Computational Chemistry; Journal of Molecular Graphics and Modelling; Journal of Computational and Applied Mathematics; Chemical Physics Letters; PLOS ONE.
--- PARTECIPAZIONE ad ISTITUTI di RICERCA NAZIONALI ed INTERNAZIONALI ---
1997-Oggi. European Laboratory for Non-Linear Spectroscopy, Sesto Fiorentino, Italy.
2015-Oggi. Istituto di Chimica dei Composti OrganoMetallici (ICCOM) del CNR di Sesto Fiorentino.
2000-Oggi. Consorzio Interuniversitario Nazionale per la Scienza e Tecnologia dei Materiali (INSTM).
--- ATTIVITA' DIDATTICA ---
2009-2014; 2017-2021. Membro del Collegio dei Docenti per la Scuola di Dottorato in Scienze Chimiche dell'Università di Firenze.
Tutore o coordinatore scientifico per laureandi e dottorandi.
--- INSEGNAMENTI ---
Tutti i corsi sono stati svolti presso l'Università di Firenze.
2009, 2015-Oggi. "Chimica Teorica" del Corso di Laurea Magistrale in Scienze Chimiche.
2024-Oggi. "Chimica Fisica II e Laboratorio di Chimica Fisica II" del Corso di Laurea in Scienza dei Materiali.
2011-2020. "Materiali Ceramici e Vetro" del Corso di Laurea in Chimica.
2012-2023. "Chimica Computazionale" del Corso di Laurea in Chimica e Tecnologie Farmaceutiche.
2019-2024. "Solidi Molecolari: Struttura, Dinamica e Spettroscopie Ottiche e NMR", Corso di Laurea Magistrale in Scienze Chimiche.
--- INDICI BIBLIOMETRICI --- (aggiornati al 2025)
Numero di pubblicazioni (fonte SCOPUS): 102
Numero di citazioni: 3040
Indice H: 31
Lista delle Pubblicazioni: https://orcid.org/0000-0003-3492-5709
ATTIVITÀ DI RICERCA
Le tematiche di ricerca a cui sono interessato riguardano fondamentalmente aspetti della chimica teorica correlati a principi e metodologie nell’ambito della meccanica statistica a livello molecolare. Inoltre mi occupo di modellistica molecolare applicata soprattutto a sistemi di interesse biochimico e biofisico.
1. Sviluppo di schemi numerici per il campionamento dello spazio delle fasi ed il calcolo di proprietà chimico-fisiche di sistemi mediante simulazioni computazionali (dinamica molecolare e Monte Carlo).
4. Modellistica molecolare di sistemi semplici e complessi correlati a temi di interesse biofisico e biochimico. Studio di proprietà dinamiche e strutturali di molecole isolate, aggregati molecolari e sistemi in fase condensata tramite metodi di meccanica molecolare, simulazioni di dinamica molecolare ed approcci quanto-meccanici.
5. Studio delle relazioni esistenti fra le proprietà dinamico-strutturali di biomolecole e di liquidi semplici e la loro attività ottica: elaborazione di modelli utili per l'interpretazione o la predizione di misure di spettroscopia ottica.
Legenda
Year of birth: 1969Citizenship: ItalianTitle: PhD in ChemistryPosition: Associate Professor at the University of Firenze (Italy)
--- EDUCATION and EMPLOYEMENTS ---
1996. Degree in Chemistry at the University of Firenze. Thesis title: Structure and rotational dynamics of the NaCN crystal in the plastic phase. Supervisor: Prof. Salvatore Califano. Result: 110/110 cum laude.
2000. PhD in Chemistry at the University of Firenze. Thesis title: Numerical experiments: methods and applications. Supervisor: Prof. Salvatore Califano.
2001-2009. Postdoctoral position at the Department of Chemistry of the University of Firenze.
2009-2015. Permanent Researcher in Chemical-Physics at the Department of Chemistry of the University of Firenze.
2015-Today. Associate Professor in Chemical-Physics at the Department of Chemistry of UniFi.
--- FELLOWSHIPS and RESEARCH STAGES ---
2003. Department of Energy Engineering of UniFi. Project: a physico-mathematical model to study the wax deposition in a boundary layer for a waxy crude oil flowing in a pipe in turbulent regime.
2004. Visiting Researcher at the Dept. of Chemistry of the University of California, Irvine, USA (host Prof. Shaul Mukamel).
2005. International Consortium for Advanced Design of Firenze and Department of Energy Engineering of UniFi. Project: a FORTRAN parallel code for computational fluid dynamics.
2012. Visiting Researcher at the Laboratoire de Chimie et Biochimie Pharmacologiques et Toxicologiques of the University René Descartes, Paris, France (host Dr. Nohad Gresh).
2014: Visiting researcher at the Institute of Chemical Physics and Theoretical Chemistry of the Pierre and Marie Curie University, Paris, France (host Prof. Jean-Philip Piquemal).
--- RESEARCH INTERESTS and SCIENTIFIC ACTIVITY ---
1. Development of numerical schemes for the phase-space sampling and to compute chemical-physical properties via computer simulations (molecular dynamics and Monte Carlo).
2. Theoretical aspects of nonequilibrium thermodynamics.
3. Development of polarizable force fields for computer simulations.
4. Molecular modeling of systems of biochemical and biophysical interest. Dynamical and structural properties of isolated molecules, molecular clusters and condensed phases via molecular mechanics/dynamics and quantum mechanical calculations.
5. Aspects regarding the correlation between properties at the microscopic level and optical activity of biomolecules and simple liquids, with special attention to the development of models for the interpretation or the prediction of optical spectra.
A bit more detailed description. My scientific background is based on theoretical and computational aspects of the chemistry. Most of the research interests were addressed to the understanding of the correlation between dynamical and structural properties of condensed systems, using molecular dynamics (MD) simulations and quantum-mechanical calculations. My interest was also addressed to more strictly theoretical aspects of the computational chemistry. In this respect, I contributed to the development of new methods for the calculation of the elastic neutron scattering and of the constant pressure molar specific heat from the atomic trajectories obtained by MD simulations, and the development of empirical force fields based on the explicit treatment of the electronic polarization response, for the calculation of electrostatic interactions. Since 2000, I approached theoretico-computational investigations of systems of biochemical interest. Such researches have been mainly addressed to the study of the fundamental interactions occurring between basic biochemical compounds ({em i.e.}, model molecules for mimicking the interactions between amino acid side-chains) or to the understanding of the mechanisms underlying the protein folding phenomena. Several researches have also been carried out on gaseous phases to understand the basic interactions occurring in isolated molecules and clusters of molecules. In 2001 I obtained an award (for young researchers) from the University of Firenze to study the thermodynamic properties of prion proteins. Since 2005, I realized several studies addressed to methodologies based on nonequilibrium statistical mechanics, theoretical aspects of the phase-space sampling in computer simulations and spectroscopic behavior of the matter.
Member of the team for the development of ORAC, a program for classical molecular dynamics simulations.
Developer of SIBFA, a program for molecular mechanics calculations using polarizable force fields, developed by the research group of Dr. Nohad Gresh of the Laboratoire de Chimie et Biochimie Pharmacologiques et Toxicologiques of the University Paris Descartes, Paris, France.
--- EDITORIAL ACTIVITIES ---
2015-2019. Member of the editorial board of the "International Journal of Computational and Theoretical Chemistry" (Science Publishing Group).
2012-Today. Member of the editorial board of the "Journal of Chemistry" (John Wiley & Sons Ltd.).
2019-Today. Member of the editorial board of "Molecules" (MDPI Publishing Group).
Reviewer for international scientific journals:
American Journal of Physical Chemistry; Proteins: Structure, Function, and Bioinformatics; Biochemistry; Journal of Molecular Modeling; Biophysical Journal; Journal of Physical Chemistry A; Carbohydrate Research; Journal of Physical Chemistry B; Chemical Physics; Journal of the American Chemical Society; Journal of Chemistry; Journal of Theoretical and Computational Science; International Journal of Molecular Sciences; Letters in Drug Design & Discovery; Journal of Chemical Physics; Nature Communications; Journal of Chemical Theory and Computation; Physical Chemistry Chemical Physics; Journal of Computational Chemistry; Physics Letters A; Journal of Molecular Graphics and Modelling; Journal of Computational and Applied Mathematics; Chemical Physics Letters; Modelling and Simulation in Materials Science and Engineering; Molecular Simulation; PLOS ONE; Molecules; European Biophysical Journal.
--- MEMBERSHIPS, QUALIFICATIONS and OTHER ACTIVITIES ---
1997-Today. Member of the European Laboratory for Non-linear Spectroscopy, Sesto Fiorentino, Italy.
2000-Today. Member of the National Interuniversity Consortium of Materials Science and Technology (INSTM), Italy.
2009-2014. Member of the Council of Teachers of the PhD School of Chemistry of the University of Firenze.
2016-2020. Member of the Direction Council of the Department of Chemistry of the University of Firenze.
2016-2020. Member of the Council for Direction Politics and Self-Evaluation of the Department of Chemistry of the University of Firenze.
2019-2022. Member of the Council of the Schoool of Human Health Sciences of the University of Firenze.
2002. Engagement in discovering historical sources for a book, entitled "The University of Firenze 1924-2004" (published in 2005), on the history of the University of Florence.
2014. National Scientific Qualification for the role of Associate Professor in the areas “Modeling and Methods in Chemistry” and “Theoretical Physics of Matter”.
2017. National Scientific Qualification for the role of Full Professor in the areas “Modeling and Methods in Chemistry” and “Theoretical Physics of Matter”.
Supervisor of undergraduate and graduate students and postdoc.
--- TEACHING ---
All courses have been held at the University of Firenze.
1996-1997. Tutor for the course: "Chemistry of the environment".
2002-2003. Tutor for the course: "Numerical calculation".
2001-2007. Tutor for the course: "Informatics in chemistry".
2011-2020. Teacher for the course: "Ceramic and Glass Materials" (First degree in Chemistry).
2012-2023. Teacher for the course: "Computational Chemistry" (Advanced degree in Chemical and Pharmaceutical Technologies).
2019-2024. Teacher for the course: "Molecular Solids: Structure, Dynamics and Optical and NMR Spectroscopies" (Advanced degree in Chemistry).
2009, 2015-Today. Teacher for the course: "Theoretical Chemistry" (Advanced degree in Chemistry).
2024-Today. Teacher for the course: "Chemical Physics II and laboratory of Chemical Physics II" (Degree in Material Science).
--- BIBLIOMETRIC INDEXES ---
(SCOPUS source; updated to 2025)
Number of articles = 102
Number of citations = 3040
H-index = 31
Publication list: https://orcid.org/0000-0003-3492-5709
RESEARCH ACTIVITY
My research is addressed to the study of principles and methodologies in the framework of statistical mechanics at the molecular level. In particular, it focuses on
1. Development of numerical schemes for the phase-space sampling and to calculate chemical-physical properties via computer simulations (molecular dynamics and Monte Carlo).
4. Molecular modeling of systems of biochemical and biophysical interest. Dynamical and structural properties of isolated molecules, molecular clusters and condensed phase systems via molecular mechanics methods, molecular dynamics simulations and ab initio calculations.